پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کتاب‌های رایگان در خیابان‌های بصره در شب‌های رمضان

کتابخانه‌های رایگان در بصره ابتکار جوانان عراقی برای تشویق به مطالعه و جبران آیین‌ها و سنت‌های معمول شب‌های رمضان در عراق است که تحت تاثیر ویروس کرونا کمرنگ شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از العرب-گروهی از جوانان بصره برای خواندن کتاب از اتاق‌های خانه‌هایشان به خیابان‌ها آمده و کتابخانه رایگانی را در کنار رودخانه شط‌العرب راه‌اندازی کرده‌اند تا علاوه بر تشویق عابران و عاشقان ادبیات به مطالعه، اندکی بتوانند خاطره روزهای سخت کرونا و قرنطینه را در شب‌های رمضان تعدیل و جبران کنند.

این کتابخانه رایگان شامل 2500 کتاب با موضوعات مختلف و متنوع است که توسط گروهی جوان موسوم به داوطلبان جوان بصره اداره می‌شود.

یاسین ثائر،17 ساله و یکی از گردانندگان این کتابخانه درباره انتخاب مکان این کتابخانه می‌گوید «من و دوستانم تصمیم به انتخاب این مکان گرفتیم؛ زیرا از طرفی نزدیک به مجسمه شاکر‌ السیاب، شاعر بزرگ عراقی نزدیک است و نیز جایی است که بیشتر دیدارها و ملاقات‌های خانوادگی و دوستانه صورت می‌گیرد.»

یک روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان اجرای قانون محدودیت در رفت‌وآمد در عراق از ساعت 7 عصر تا 5 صبح و  منع کامل عبور و مرور در روزهای جمعه و شنبه در طول این ماه الزامی و همین موضوع موجب شد اهالی بصره در عراق از بازار کتاب الفراهیدی که روزهای جمعه هر هفته میعادگاه کتاب‌دوستان، نویسندگان و شعرا بود محروم شوند.

حسن علی محمد، سی‌ساله در این باره می‌گوید: «کرونا بسیاری از رسوم و سنت‌های مخصوص ماه رمضان در عراق را با دشواری مواجه کرده و عراقی‌ها را مجبور کرده تا برنامه‌های ماه رمضان خود را با مقررات منع رفت‌و آمد در شهر تطبیق دهند.»

حمزه مهدی از ساکنان بصره درباره نیاز شدید عراقی‌ها به مطالعه و میزان اهمیت مطالعه کتاب می گوید و اشاره می‌کند: «این ابتکار عمل فوق‌العاده است؛ از این لحاظ که فرصتی برای مطالعه به ما جوان‌ها می‌دهد؛ حتی اگر آن فرصت 5 دقیقه باشد، بهتر از مکالمات بیهوده و پرسه‌زدن‌های بی‌هدف در خیابان‌ها است.»

به گفته او نمایش کتاب در خیابان‌ها و در مقابل دیدگاه مردم در مکان‌های عمومی تاثیر بسیاری در ترغیب آن‌ها به مطالعه و خرید کتاب دارد. خصوصا این‌که تعداد کتابخانه‌ها در بصره انگشت‌شمار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها