یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
سرقت جایزه مالی برنده فولیو توسط هکرها

سارق اینترنتی خود را به جای برنده جایزه فولیو معرفی و جایزه 30 هزار پوندی امسال را به جای والریا لوییزلی دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، چندی پیش برنده جایزه فولیو اعلام و والریا لوییزلی به عنوان برنده جایزه سی هزار پوندی اعلام شد.
 
کمی پس از اعلام برنده فردی تحت عنوان والریا لوییزلی به بنیاد فولیو ایمیل می‌زند و شماره حسابی اعلام می‌کند تا جایزه را واریز کنند.
 
جایزه ادبی فولیو تنها جایزه ادبی بریتانیا است که در آن شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می‌کنند. آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و ملیت نویسنده اهمیتی ندارد.
 
مینا فرای، مدیر اجرایی جایزه فولیو اعلام کرد که 30 هزار پوند گم شد و مجبور شدیم به پلیس و همکارانمان در این بنیاد اطلاع بدهیم. فرای اضافه کرد: «برنده ما والریا لوییزلی کل مبغ را دریافت کرد و تلاش کردیم مبلغ سرقت‌شده را از منابع دیگری جبران کنیم.»
 
جایزه فولیو توسط بنیادی خیریه اداره می‌شود و تحت مدیریت اسپانسرش یعنی مدیریت سرمایه‌گذاری راثبون نیست. فرای اعلام کرد: «خوشبختانه مدیریت از ما حمایت کرد و موفق شدیم مبلغ را به صندوق بازگردانیم.»
 
البته این اولین بار نیست که یک جایزه مورد هدف سارقین قرار می‌گیرد. سخنگوی جایزه ادبیات غیرداستانی بیلی جیفورد که 50 هزار پوند ارزش دارد اعلام کرد در ماه نوامبر مورد هدف قرار گرفته است اما خوشبختانه سارقین موفق نشدند: «یکی به ما ایمیل زد و تظاهر کرد کریگ براون، برنده سال 2020 بیلی جیفورد است و از ما درخواست کرد پول جایزه را از طریق درگاه اینترنتی پی‌پال پرداخت کنیم. کاملا مشخص بود که یک حقه است و لحن ایمیل شبیه لحن کریگ نبود.»
 
سخنگوی جایزه شعر فوروارد که ارزش جوایزش بین هزار و ده هزار پوند است این موضوع را تأیید کرد و گفت در ماه اکتبر مورد هدف قرار گرفت. سارقین تلاش کردند خود را به جای کارولین برد معرفی کنند و درخواست کردند از طریق درگاه پرداخت پی‌پال جایزه ده هزار پوندی را پرداخت کنند. گزارش این ایمیل به پلیس جرایم سایبری اعلام شد و به دیگر جوایز مربوط به شعر هشدار داده شد تا مواظب سارقین باشند.
 
وقتی مارگارت آتوود برای داستان «وصیت‌ها» در میان نامزدهای اولیه جایزه بوکر در سال 2019 قرار گرفت سارقین به صورت مداوم تلاش کردند تا ایمیل نماینده ادبی‌اش را هک کنند و تلاش کردند داوران بوکر را متقاعد کنند تا بخشی از داستان را برایشان ارسال کنند. روز پنج‌شنبه بنیاد بوکر این خبر را تأیید کرد و گفت از آن زمان به بعد دیگر هدف هکرها و سارقین قرار نگرفتند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها