پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کمپین ملک‌الشعراهای بریتانیا برای بازسازی کتابخانه‌های مدارس

کرسیدا کاول، ملک‌الشعرای فعلی کودکان خواستار تامین بودجه برای احیای امکانات رو به زوال دانش‌آموزان بریتانیایی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - تمامی ملک‌الشعراهای کودکان بریتانیا، ازجمله کرسیدا کاول، کوئنتین بلیک، مالوری بلکمن و مایکل روزن، با یکدیگر متحد شده‌اند تا از دولت بخواهند سالانه ۱۰۰ میلیون پوند به احیای کتابخانه‌های رو به زوال مدارس ابتدایی سرتاسر کشور اختصاص دهد، زیرا این ترس وجود دارد که در طول همه‌گیری سطح سواد به شدت کاهش یابد.
 
کاول، ملک‌الشعرای فعلی در نامه‌ای پراحساس به بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، خواستار تخصیص ۱۰۰ میلیون پوند برای ساخت کتابخانه‌های جدید و ترمیم سالانه آنها شد. او نوشت: «میلیون‌ها کودک در حال از دست دادن فرصت کشف جادوی خواندن هستند.»
 
دهه‌ها تحقیق، کتاب‌خوانی کودکان را با موفقیت آنها در آینده مرتبط دانسته است. در عین حال کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس طی دهه گذشته با کاهش شدید بازدیدکننده مواجه بوده‌اند. به گزارش ساندی‌تایمز آمار منتشرنشده دولت نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزار دانش‌آموز قرار است پاییز امسال به مقطع متوسطه راه پیدا کنند، در حالی که هنوز نمی‌توانند به درستی بخوانند. گفته می‌شود جانسون ماه آینده از برنامه چهار ساله اضطراری برای سوادآموزی رونمایی خواهد کرد.
 
۱۰۰ میلیون پوند بودجه به مدارس اجازه می‌دهد تا کتابخانه‌های کاملا جدیدی راه‌اندازی کرده، کتابدارهای حرفه‌ای استخدام و کتاب‌های جدید خریداری کنند. در مقایسه، امسال برای ارتقای تربیت‌ بدنی دانش‌آموزان بودجه ۳۲۰ میلیون پوندی به مدارس ابتدایی تعلق گرفت.
 
در این نامه که توسط ملک‌الشعراهای پیشین ازجمله جولیا دونالدسون، ژاکلین ویلسون و مایکل مورپرگو و رؤسای چندین سازمان سوادآموزی و انتشاراتی نیز امضا شده آمده است:‌ «مطمئنا فرصت کتاب خواندن برای به دست آوردن لذت به اندازه آموزش فیزیکی مهم است. آیا این عادلانه است که بعضی کودکان از این مزیت بی‌اندازه در زندگی بهره‌مند شوند؛ اما فقر مطلق کتاب بسیاری از کودکان دیگر را از فرصتی مشابه برای تغییر آینده محروم سازد؟»
 
کرسیدا کاول، ملک‌الشعرای فعلی کودکان بریتانیا
کاول نوشت: «طی ۲۰ سال فعالیتم به عنوان نویسنده و تصویرگر کتاب کودک از مدارس ابتدایی بسیاری در سرتاسر کشور بازدید کرده‌ام. مشاهده توزیع ناعادلانه این فرصت بنیادین مایه تاسف بسیار است. اغلب کودکانی که بیشترین نیاز را به کتاب دارند در مدارسی تحصیل می‌کنند که حتا نمی‌تواند کتابخانه معقولی برای آنها فراهم آورد، چه رسد به یک کتابخانه خوب.»
 
در حالی که کتابخانه‌ یک نیاز قانونی در زندان‌ها محسوب می‌شود، اما برای مدارس این قانون وجود ندارد. طی دو دهه گذشته ملک‌الشعراهای بسیاری برای پیشرفت در این زمینه مبارزه کرده‌اند، ازجمله کریس ریدل که خواستار تحقیق پیرامون تعطیلی کتابخانه‌های مدارس در سال ۲۰۱۷ شد. در سال ۲۰۱۴ گروه پارلمانی کتابخانه‌ها به وزارت آموزش و پرورش توصیه کرد آمار دقیقی جمع‌آوری کند تا وسعت این مشکل قابل درک باشد، اما هرگز هیچ تحقیقی در این مورد صورت نگرفت. این به این معناست که تعیین وضعیت کتابخانه‌های مدارس بسیار دشوار است.
 
بررسی‌های کمپین «کتابخانه‌های خوب مدارس» از بیش از ۱۷۰۰ مدرسه نشان می‌دهد که از هر هشت مورد یکی از مدارس اصلا کتابخانه ندارد. همچنین مشخص شد که ۳۹٪ از کتابخانه‌های مدارس ابتدایی کمتر از ۵۰۰۰ کتاب دارند و به ‌طور متوسط تنها یک ساعت در روز کارمندی در آن حضور دارد.
 
کاول گفت: «علی‌رغم سال‌ها تلاش ملک‌الشعراها برای پیشرفت در این زمینه، این پیام به دولت یا عموم مردم منتقل نمی‌شود. نمی‌دانم چرا. تاثیر کووید-۱۹ بر سوادآموزی یک چالش اساسی خواهد بود اما امیدوارم ذهن همه افراد را به کارهایی که باید انجام دهیم معطوف کند. حتا پیش از این همه‌گیری کودکان ماه‌ها از جایی که باید حضور می‌داشتند عقب‌تر بودند. این یک مشکل اساسی است. و من به عنوان فردی عمل‌گرا، راه حلی عملی پیشنهاد می‌کنم. ما برای ورزش پول فراهم می‌کنیم، چرا برای سوادآموزی این کار را نمی‌کنیم؟»
 
به عنوان بخشی از این کارزار، کاول پیشتاز تلاش برای نوسازی کتابخانه‌های شش مدرسه در بریتانیا شده است. بخش بزرگی از دانش‌آموزان این مدارس واجد شرایط دریافت وعده‌های غذایی رایگان در مدارس هستند. او گفت: «هزار کتاب اهدایی از سوی ناشران، آموزش کارکنان برای کتابداری، تجهیزات جدید، تکنولوژی کتاب‌های صوتی و نقاشی‌های دیواری به منظور جذاب‌سازی فضا برای کودکان مثل یک شیرینی‌فروشی بخشی از این برنامه‌ است.»
 
کتابخانه‌ها ماه ژوئن بازگشایی می‌شوند و تاثیر آنها بر دانش‌آموزان طی ۱۲ ماه نظارت خواهد شد.
 
کاول گفت: «کاش می‌توانستم این کار را برای تمامی مدارس بریتانیا انجام دهم. اما فکر می‌کنم این فرصت بسیار خوبی برای نشان دادن تحولی است که یک کتابخانه خوب در مدرسه می‌تواند در دانش‌آموزان ایجاد کند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها