دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کاهش مطالعه در میان فرانسوی‌ها علی‌رغم قرنطینه

نتیجه نظرسنجی جدید شرکت ایپسوس نشان می‌دهد که علی‌رغم بازار امیدبخش کتاب در فرانسه در سال 2020، فرانسوی‌ها در سال قرنطینه که فرصت بیشتری برای مطالعه در اختیار داشته‌اند کم‌تر از سال بی‌کرونا مطالعه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لوپاریزین- نتیجه نظرسنجی شرکت ایپسوس برای مرکز ملی کتاب که اخیرا در روزنامه لوپاریزین منتشر شده نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها در سال 2020 نسبت به سال 2018 کم‌تر مطالعه‌ کرده‌اند. این مطالعه هر دو سال یک بار از سوی شرکت ایپسوس که یک مرکز تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی است انجام می‌شود.

نتیجه این نظرسنجی نشان داد که در قرنطینه 86 درصد از فرانسوی‌ها دست کم یک کتاب خوانده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته آن که خبری از کرونا و قرنطینه نبود کاهش یافته؛ علاوه بر آن‌که سهم رمان و داستان نیز در سبد مطالعه فرانسوی‌ها در دوران قرنطینه کم‌تر از کتاب‌های دیگر بوده است. با توجه به قرنطینه‌های پی‌درپی سراسری در فرانسه که فرانسوی‌ها وقت آزاد بیشتری برای مطالعه در اختیار داشته‌اند، نتیجه این نظرسنجی می‌تواند تا حدی عجیب و غیرمنتظره باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد صنعت کتاب در فرانسه علی‌رغم تعطیلی‌ کتابفروشی‌ها در بهار و پاییز در این کشور عملکرد خوبی داشته است. رمان «نابهنجار» نوشته اروه لو تلیه -که جایزه گنکور 2020 را برد- موفق شد به فروش بی‌سابقه‌ای در فرانسه دست یابد و حتی به دومین رمان پرفروش در تاریخ این جایزه ادبی تبدیل شود؛ به طوری که رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه از امیدوارکننده‌‌بودن بازار نشر خبر داده بود.

طبق گفته سرپرست این تحقیق کاهش میزان علاقه به مطالعه در میان فرانسوی‌ها با محدودیت‌های ناشی از  بحران سلامتی در این کشور مربوط و مرتبط است.

با این وجود سرپرست تحقیق در این باره خاطرنشان کرد «با این حال به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری مطالعه با کسب آرامش همگام و همراه شده است؛ چرا که بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که مطالعه منشا لذت و سرگرمی آن‌ها است و از هر دو نفر فرانسوی یک نفر گفته که مطالعه باعث می‌شود در زندگی احساس شادی و خشنودی داشته باشد.»

محبوبیت مطالعه در میان جوان‌های فرانسوی

نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که مطالعه خصوصا در میان جوان‌های فرانسوی تحت تاثیر محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در مرکز توجه قرار گرفته است. 91 درصد از افراد 15 تا 24 سال در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در سال 2020 دست کم یک کتاب خوانده‌‌اند و نزدیک به یک چهارم یعنی 23 درصد نیز گفته‌اند که کتاب برایشان سرچشمه رهایی و آزادی است و در صورتی که در طول هفته یک روز تعطیل بیشتری در اختیار داشتند مطالعه بعد از گردش با دوستان در رتبه دوم فعالیت‌های مورد علاقه آن‌ها قرار می‌گرفت؛ این در حالی است که در نتیجه نظرسنجی دو سال قبل اشاره‌ای به این موضوع نشده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها