پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
انتشار دست‌نوشته‌های منتشرنشده داگلاس آدامز

انتشار مجموعه‌ای از یادداشت‌های منتشرنشده داگلاس آدامز، نویسنده انگلیسی پیش‌گویی‌های او را درباره آینده آشکار می‌کند و نیز نشان می‌دهد که نوشتن برای او اغلب فرایندی دشوار بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه گاردین- از داگلاس آدامز به عنوان یکی از تخیلی‌نویس‌ترین نویسندگان نیم قرن اخیر یاد می‌کنند اما حتی برای نویسنده‌ای چون او نوشتن می‌توانست روندی دشوار و پر پیچ‌وخم به شمار آید.

یادداشت‌های جذاب داگلاس آدامز که تاکنون منتشر نشده بودند در قالب کتابی تحت عنوان 42 به تازگی از سوی انتشارات Unbound در لندن منتشر شده‌ است. این کتاب علاوه بر یادداشت‌ها، حاوی شمار زیادی از نامه‌های دیده‌نشده، فیلم‌نامه‌ها، جوک‌ها، اشعار، نظرها و یادداشت‌های روزانه او است که 19 سال پس از مرگ نویسنده انگلیسی در سال 2001 در سن 49 سالگی در آرشیو او بوده‌اند.
 
تعدادی از این اسناد نشان می‌دهد که نوشتن اغلب فرایندی دشوار و پرپیچ‌وخمی برای او بوده است. ازجمله یادداشتی که نویسنده برای خودش نوشته بوده و به کلنجار خودش برای نوشتن اشاره کرده: «وقتی از نگرانی رنج می‌برید، نوشتن می‌تواند خیلی بد هم نباشد. نگرانی را کنار بگذارید. از چیزهای بد آن خجالت نکشید. خودتان را برای برای آن خسته نکنید.» و در جایی دیگر نوشته: «نوشتن می‌تواند خوب هم باشد. شما به آن حمله کنید. نگذارید نوشتن به شما حمله‌ور شود و می‌توانید نهایت لذت را از آن ببرید.»

در یادداشتی دیگر آدامز نوشته: «امروز حقیقتا از نوشتن خسته و بیزار شده‌ام. دور روز است که هیچ ننوشته‌ام که این واقعا من را خسته و کلافه می‌کند.»

این کتاب حاوی نکته‌های مهمی درباره مهم‌ترین اثر او «راهنمای مسافران کهکشان» است. آدامز در نامه‌ای از چند تن از شخصیت‌های کتاب «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» و در نهایت از خود کتاب نام برده و نوشته که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارد و این شکایت‌ها به سرعت به یک دیالوگ خیالی با اژدهایی به نام لیونل منجر شده است.

این آرشیو همچنین شامل ایده‌هایی برای چیزهایی است که حالا واقعیت یافته‌اند؛ همانند تجارت الکترونیک، ویکی‌پدیا، بازی‌های آنلاین. هفت سال پیش از اختراع کیندل، ادامز نوشته بود: «کتاب الکترونیک واقعی یک دستگاه مستقل خواهد بود که بدون هیچ سیمی به نت وصل می‌شود.»

البته این نوشته‌ها موجب حیرت خانواده او نشده است. برادر او گفته که حالا شما تازه پی برده‌اید که او بیست سال از زمان خود جلوتر بود. «او این توانایی را داشت که دنیا را از زاویه‌ای متفاوت نگاه کند.»
خواهر او نیز درباره این نوشته‌ها گفته که او تلاش نمی‌کرده آینده را پیشگویی کند؛ این پیشگویی‌ها از هیجان و شوقی می‌آمده که او دوست داشته به واسطه آن دنیا را ببیند.
 
مدیر انتشارات Unbound درباره انتشار این کتاب می‌گوید «یافتن یک راه جدید برای بازکردن آرشیو یکی از بزرگترین متفکران نیم قرن گذشته از جمله دلایلی است که این انتشارات برای آن تاسیس شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها