شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کتابخوانی در خانواده محور روز جهانی کتاب در بریتانیا

به گفته مسئولان انگلیسی امسال روز جهانی کتاب در این کشور هدف اصلی خود را برای گسترش کتابخوانی در بین خانواده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان قرار داده بود .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، هر سال 23 آوریل در بسیاری از کشورهای جهان روز جهانی کتاب از سوی یونسکو جشن گرفته می‌شود که اولین بار در سال 1995 راه‌اندازی شد و تا امروز به طور جدی برگزار شده است.  
 
سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌ها است. سالی که شهر برگزیده عنوان پایتخت جهانی کتاب را دارا است از ۲۳ آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا ۲۲ آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.
 
در بریتانیا مسئولان این کشور به خاطر مراسم سنتی این کشور در ماه آوریل این جشن را در هفته اول ماه مارس برگزار می‌کنند که امسال دومین دوره از این مراسم در چهارم مارس برگزار و آمارهای متعددی اعلام شد. مسئولان انگلیسی می‌گویند امسال هدف اصلی روز جهانی کتاب مخصوص بریتانیایی‌ها کتابخوانی با محوریت خانواده بود.
 
به گفته مسئولان انگلیسی امسال روز جهانی کتاب در این کشور هدف اصلی خود را برای گسترش کتابخوانی در بین خانواده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان قرار داده بود و علت اصلی آن هم قرنطینه و شیوع ویروس کرونا بود. امسال جشن سالانه کتاب در بریتانیا از 22 فوریه به مدت چهار هفته آغاز شده بود که در چهارم مارس به پایان رسید.
 
طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت فرهنگ انگلیس فعالیت‌های خیریه بسیاری برای رساندن کتاب به دست کودکان و نوجوانان انجام شد. دولت با کمک موسسات و ناشران دولتی و خصوصی بیش از 15 میلیون کتاب با قیمت کمتر از دوپوند را در بین خانواده‌های انگلیسی توزیع کردند.
 
روز جهانی کتاب بریتانیا در سال 2020 گزارش‌های آماری ناامیدکننده‌‌ای از کاهش کتابخوانی در بین خانواده‌های انگلیسی منتشر کرده بود ولی امسال وضعیت به مراتب بهتر شده است. مسئولان انگلیسی می‌گویند مردم ترس از کرونا را کنار گذاشته و کتاب مطالعه می‌کنند.
 
مسئولان برگزاری امسال جشن کتاب بریتانیا می‌گویند نظرسنجی از خانواده‌های انگلیسی نشان داد که اکثر آنها امیدوارند با برگزاری چنین مراسم با محوریت کتاب بتوانند اضطراب و استرس ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهند. بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند کتابخوانی در یک سال گذشته موجب بهبود وضعیت روحی روانی کودکان خود شده است.
 
یکی از برنامه‌های دیگر جشن کتاب در بریتانیا کتابخوانی معلمان برای دانش‌آموزان به صورت مجازی است که گفته می‌شود 82درصد از معلمان این کشور در کلاس‌های آنلاین خود تجربه کتابخوانی داشتند. موسسه نیلسن در بریتانیا یک موسسه نظرسنجی در بازار کتاب است و آخرین آمارهای این موسسه نشان می‌دهد میزان فروش کتاب نیز بعد از برگزاری مراسم جشن کتاب بیشتر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها