شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
کتابخانه عمومی نیویورک داستان‌های دکتر سوس را حفظ می‌کند

کتابخانه عمومی شهر نیویورک اعلام کرده است که همچنان کتاب‌های دکتر سوس را در قفسه‌های این کتابخانه نگهداری خواهد کرد و قصد ندارد این کتاب‌ها را سانسور یا حذف کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پست‌میلنیال، کتابخانه عمومی شهر نیویورک اعلام کرده است که همچنان کتاب‌های دکتر سوس را در قفسه‌های این کتابخانه نگهداری خواهد کرد و قصد ندارد این کتاب‌ها را سانسور یا حذف کند. آنجلا مونتفینیس سخنگوی کتابخانه نیویورک گفت: شش کتاب ممنوع شده دکتر سوس را تا زمانی که وجود داشته باشند، نگهداری خواهد کرد.
 
دپارتمان آموزشی ایالت ویرجینیا کتاب‌های دکتر سوس را از کتابخانه‌های دبستان‌های این ایالت جمع‌‌آوری و اعلام کردند این کتاب‌ها دارای محتواهای نژادپرستی هستند و نباید در دسترس کودکان قرار داده شوند. این اقدام در حالی است که روز تولد این نویسنده مشهور کتاب‌های کودکان به عنوان روز کتاب کودک در آمریکا جشن گرفته می‌شود.
 
مسئولان آموزشی در مدارس منطقه لودون در ایالت ویرجینیا می‌گویند کتاب‌های کودک دکتر سوس دارای محتواهای پنهان ضد ارزشی از نظر نژادی است و جشن گرفتن برای چنین شخصیتی در دیگر ایالت‌ها جای سوال دارد. شورای مدارس این منطقه ویرجینیا می‌گویند کتاب‌های دکتر سوس از کتابخانه‌ها جمع شدند و حتی استفاده از محتواهای آن در مدارس ممنوع شده است.
 
تئودور سوس گایزل مشهور به دکتر سوس داستان‌نویس کودکان، شاعر، کارتونیست، تصویرگر و انیماتور آمریکایی بود که بیش از ۶۰ کتاب در حوزه ادبیات کودک نوشت که مشهورترین آنها اثری به نام «گربهٔ کلاه به سر» است که تا به امروز به بیش از ۱۲ زبان ترجمه و بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته ‌است. دکتر سوس در سال 1984 موفق به دریافت جایزه پولیترز شد.
 
سخنگوی کتابخانه عمومی نیویورگ در بیانیه‌ای که برای روزنامه نیویورک پست ارسال شد، گفت: با وجود تمام این اتهامات و هجمه‌هایی که علیه کتاب‌های داستانی دکتر سوس وجود دارد، این کتابخانه سیاست سانسور را هیچ وقت دنبال نکرده است و قصد ندارد این کتاب‌ها را از فهرست کتاب‌های خود حذف کند.
 
کتابخانه نیویورک گفته است که کتاب‌های دکتر سوس پیش از این در طبقه کتاب‌های تاریخی قرار خواهد داشت و محتوای این کتاب‌ها را نمی‌توان سانسور کرد. ناشران و شرکت‌های مربوط به چاپ کتاب‌های دکتر سوس اعلام کرده بودند که دیگر حاضر نیستند شش کتاب داستان از آثار این نویسنده آمریکایی را منتشر کنند.
 
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به تازگی کتاب‌های دکتر سوس را از فهرست کتاب‌های خوانده شده در روز ملی کتابخانی این کشور حذف کرده است. هر ساله در آمریکا در سالروز تولد تئودور گیسل نویسنده مشهور آمریکایی جشنی با عنوان روز کتابخوانی برگزار می‌شود.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها