سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
مالک آمازون این کتاب را به دیگران توصیه کرده است

جف بزوس مالک فروشگاه آمازون و ثروتمندترین مرد جهان می‌گوید کتاب نوشته دو استاد دانشگاه استنفورد جیمز سی.کالینز و جری آی. پوراس یکی از بهترین کتاب‌های علم تجارت است که در تمام عمرش خوانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اکورنزگرو، جف بزوس مالک فروشگاه آمازون و ثروتمندترین مرد جهان می‌گوید «مدیریت ساختن تا آخر» نوشته جیمز سی.کالینز و جری آی. پوراس یکی از بهترین کتاب‌های علم تجارت است که در تمام عمرش خوانده است. بزوس در وبلاگ شخصی خود این کتاب را که حاصل سال‌ها تحقیق این اساتید دانشگاه استنفورد آمریکاست به مخاطبان خود توصیه کرده است.
 
کالینز و پوراس در دانشکده اقتصاد دانشگاه استنفورد با تحقیق در حوزه 18 شغل و تجارت موفق در دنیا کتابی درباره این حوزه نوشته‌اند که بزوس اعتقاد دارد هر مدیر شرکت تجاری که دوست دارد در عرصه تجارت موفق شود باید این کتاب را بخواند.
 
جف بزوس خودش با مطالعه کتاب سه نکته کلیدی آموزش داده شده در این کتاب را نوشته است:
 
صرفه‌جویی در زمان و پایداری
بین سرعت و کارآیی تفاوت بسیاری وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها فکر می‌کنند سرعت در تولید می‌تواند آنها را به موفقیت برساند ولی باید بدانند که یک شبه هیچ کس پولدار نمی‌شود. بزوس با شرکت در یک برنامه تلویزیونی به نقل از مطالب این کتاب گفته بود که کارآیی هر تجارتی نیاز به پیشرفت تدریجی و مرحله به مرحله دارد. باید قدم‌ها را جای یکدیگر بگذارید و هیچ راه میانبری برای رسیدن به هدف وجود ندارد.
 
استفاده از فرصت‌ها و شکست‌ها
لزوماً تمام پروژه‌های اولیه با پیروزی روبرو نمی‌شوند و این مسئله اهمیت دارد که از فرصت‌ها ایجاد شده در مواقع شکست باید استفاده کرد و دیگر آنها را تکرار نکرد. اشتباهات همیشه یک راه دیگری باز می‌کنند اگر بتوان از آنها به درستی استفاده کرد. اساتید استنفورد می‌نویسند: معمولاً همه شرکت‌های موفق با مشکلات و شکست‌هایی روبرو می‌شوند و این همان نقطه طلایی برای رسیدن به پیروزی است چون تنها شرکت‌هایی موفق خواهند شد که از این نقطه‌های طلایی یعنی همان شکست‌ها استفاده کنند. بزوس در وبلاگش نوشته است: من با نویسندگان این کتاب کاملاً هم عقیده هستم چون خودم بارها میلیون‌ها دلار خسارت دیده ولی همیشه به دنبال علت آن بودم. همیشه اطرافیانم را به شجاعت توصیه کردم.
 
داشتن یک هدف واحد در یک زمان واحد
بعضی از روسای شرکت‌ها فکر می‌کنند اگر تخم‌مرغ‌های خودشان در یک سبد نگذارند پیروز خواهند شد در صورتی که دنیای تجارت امروزی کاملاً نیاز به تمرکز در یک حوزه تخصصی دارد. بزوس می‌‌نویسد اگر من به حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری توجه کرده بودم حالا آمازون نزدیک به 2تریلیون دلار ارزش نداشت. هیچ وقت چند کار همزمان را دوست نداشتم. وقتی دارم ایمیل‌هایم را چک می‌کنم تنها می‌خواهم این کار را بکنم و روی هیچ کار دیگری تمرکز نداشته باشم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها