سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
نامزدهای مرحله نخست بوکر عربی 2021 معرفی شدند

هیئت داوران جایزه بوکر عربی اسامی 16 رمان راه‌یافته به مرحله نخست معتبرترین جایزه ادبیات جهان عرب را از میان آثار معرفی شده از 11 کشور مختلف عربی معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه الیوم السابع-هیئت داوران جایزه بوکر عربی ساعتی پیش اسامی 16 نامزد راه‌یافته به مرحله نخست معتبرترین جایزه ادبی جهان عرب را از بین 11 کشور مختلف عربی معرفی کردند.

این فهرست بلند از بین 121 نویسنده‌ای که آثارشان را از تاریخ اول جولای 2019 تا 31  آگوست 2020 در این رقابت شرکت داده بودند منتشر شده‌ است. به گفته رئیس هیئت داوران، رمان‌های معرفی شده در این مرحله  مسائل امروز دنیای عرب را از رنج‌های عراقی‌ها و گسترش گروه‌های تندرو تا وضعیت زن در جهان عربی در بر می‌گیرد.

اسامی 16 نامزد راه‌یافته به مرحله نخست جایزه بوکر عربی عبارتند از:
«دفترهای کاغذفروش» نوشته جلال برجس از اردن، «قاف قاتل، سین سعید» نوشته عبدالله البصیص از کویت، «جعبه های خواهش» نوشته عباس بیضون از لبنان، «دختر دجله» نوشته محسن الرملی از عراق، «میوه‌ای برای کلاغ‌ها» نوشته احمد زین از یمن، «اشتیاق به همسایه» نوشته الحبیب السالمی از تونس،«پرونده شماره 42» نوشته عبدالمجید سباطه از مراکش،«چشم حمورابی» نوشته عبداللطیف ولد عبدالله از الجزایر، «باغ‌های بصره» نوشته منصوره عزالدین از مصر، «حفره‌ای به آسمان» نوشته عبدالله آل عیاف از سعودی، «بلای سخت دارالاکابر»  نوشته امیره غنیم از تونس، «پرنده شب» نوشته عماره لخوص از الجزایر، «زندگی پروانه‌ها» نوشته یوسف فاضل از مراکش، «خال‌کوبی پرنده» نوشته دنیا میخائیل از عراق، « چشمان سبز» نوشته حامد الناظر از سودان و «جیم» نوشته ساره النمس از الجزایر.

 لازم به ذکر است که نامزدهای نهایی این جایزه در تاریخ 29 مارس و برنده نهایی در 25 می سال 2020 معرفی  خواهد شد.

اعضای امسال هیئت داوران امسال جایزه بوکر عربی به ریاست شوقی بزیع، شاعر لبنانی عبارتند از: صفا جبران، استاد زبان و ادبیات مدرن عربی در دانشگاه برزیل، محمد آیت حناه، مترجم مراکشی، علی المقری، نویسنده یمنی و عائشه سلطان، نویسنده و روزنامه‌نگار اماراتی.

جایزه بوکر عربی از مهم‌ترین جوایز داستانی جهان عرب به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با حمایت و پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه‌گذاری شد. این جایزه صرفا در حوزه رمان برگزار می‌شود.

به هریک از شش نامزد راه یافته به مرحله نهایی مبلغ ده هزار دلار و برنده نهایی مبلغ ۵۰ هزار دلار تعلق می‌گیرد؛ علاوه بر این‌که رمان برگزیده نهایی به زبان انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد

سال گذشته رمان تاریخی «دیوان اسپارتی» نوشته  عبدالوهاب عیساوی، نویسنده الجزایری برنده جایزه بوکر عربی در سال 2020 شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها