یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
بوک‌توک چینی با 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب

تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند. این شبکه نزدیک به 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب منتشر شده است که نشان می‌دهد هنوز کتاب یکی از علاقمندی‌های مهم بشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ریفاینری، اکثر یافته‌های مربوط به تحقیقات میدانی درباره شبکه‌های اجتماعی و نقش آنها در صنعت چاپ کتاب دارای مطالبی مثبت است و از همین رو بسیاری از ناشران برای تبلیغ کتاب‌های خود به این شبکه‌ها روی آورده‌اند.
 
در حدود کمتر از یک دهه گذشته اینستاگرام، فیس‌بوک و دیگر غول‌های رابط کاربران فضای مجازی ابزاری مهم به تبلیغات کتاب در فضای اینترنت شده‌اند ولی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک کشور چین شاید وضع کمی فرق کند. در تگ بوک‌توک (booktok#) این شبکه نزدیک به 5میلیارد پست ویدیویی درباره کتاب منتشر شده است که نشان می‌دهد هنوز کتاب یکی از علاقمندی‌های مهم بشر است.
 
در پژوهش‌های قبلی محققان نشان دادند که عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام، باعث گرایش کاربران آنها به کتابخوانی می شود. اکثر پاسخگویان ابراز کرده اند معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آنها را به خواندن آن ترغیب می کند. پاسخگویان برای مهم ترین فایده به اشتراک گذاری محتوای مربوط به کتاب در اینستاگرام ترویج کتابخوانی، تبادل نظر با افراد کتابخوان، اطلاع رسانی در حوزه کتاب، افزایش دانش و اطلاعات، تقویت مشارکت در جامعه و ارتباط گسترده را انتخاب کرده اند.
 
بر اساس نتایج آزمون های آماری، بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. همچنین بین وجود صفحات مربوط به نهادهای فرهنگی و بزرگان فرهنگ در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد.
 
تیک‌تاک شبکه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌عامل‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک‌تاک در آغاز با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک و در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند.  
 
حالا این ویدیوهای کوتاه به توضیح علاقمندی کاربران به کتاب‌‌های مورد علاقه خود تبدیل شده است که بیشتر آنها مجبور هستند از تگ بوک‌توک برای پست‌های خود استفاده کنند و همین امر باعث جمع‌اوری مجموعه‌ای عظیم از ویدیوها درباره کتاب شده است. کاربران می‌گویند این آخرین مکان اینترنتی برای اطلاع درباره کتاب‌هاست.
 
لوئیس کاربر 20 ساله اهل لوئیزیانا آمریکا می‌گوید در اینجا با بسیاری از افرادی آشنا می‌شوم که دارای سلایق و علایق مشابه من درباره کتاب‌ها هستند و به نظر من اینجا مهمترین مکان برای نقد کتاب‌هاست و هر کسی که می‌خواهد در ادبیات ملل مختلف پیشرفت کند باید به این مکان مراجعه کند. البته به گفته کاربران این فضای مجازی برای معرفی کتاب‌ها با نکات منفی نیز روبروست ولی روی هم رفته باید به طور مثبت به آن نگاه کرد.
 
گفتنی است که خود شبکه تیک‌تاک امکانی برای نویسندگان جوان گذاشته تا بتوانند کتاب‌های خود را در این فضا معرفی کنند. بسیاری از کاربران این شبکه اعتقاد دارند پدیده انتشار ویدیو و نظرات به صورت ویدیویی تاثیر بیشتری از متن‌های نوشته شده درباره کتاب‌ها دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها