یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کتاب‌های کودک دکتر سوس دارای مطالب نژادپرستی است

دپارتمان آموزشی ایالت ویرجینیا کتاب‌های دکتر سوس را از کتابخانه‌های دبستان‌های این ایالت جمع‌‌آوری کردند. آنها می‌گویند کتاب‌های این نویسنده کودک دارای مطالب نژادپرستی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از فاکس‌نیوز، دپارتمان آموزشی ایالت ویرجینیا کتاب‌های دکتر سوس را از کتابخانه‌های دبستان‌های این ایالت جمع‌‌آوری و اعلام کردند این کتاب‌ها دارای محتواهای نژادپرستی هستند و نباید در دسترس کودکان قرار داده شوند. این اقدام در حالی است که روز تولد این نویسنده مشهور کتاب‌های کودکان به عنوان روز کتاب کودک در آمریکا جشن گرفته می‌شود.
 
تئودور سوس گایزل مشهور به دکتر سوس داستان‌نویس کودکان، شاعر، کارتونیست، تصویرگر و انیماتور آمریکایی بود که بیش از ۶۰ کتاب در حوزه ادبیات کودک نوشت که مشهورترین آنها اثری به نام «گربهٔ کلاه به سر» است که تا به امروز به بیش از ۱۲ زبان ترجمه و بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته ‌است. دکتر سوس در سال 1984 موفق به دریافت جایزه پولیترز شد.
 
مسئولان آموزشی در مدارس منطقه لودون در ایالت ویرجینیا می‌گویند کتاب‌های کودک دکتر سوس دارای محتواهای پنهان ضد ارزشی از نظر نژادی است و جشن گرفتن برای چنین شخصیتی در دیگر ایالت‌ها جای سوال دارد. شورای مدارس این منطقه ویرجینیا می‌گویند کتاب‌های دکتر سوس از کتابخانه‌ها جمع شدند و حتی استفاده از محتواهای آن در مدارس ممنوع شده است.
 
این شورا در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی انعکاس گسترده‌ای داده شد، اعلام کرد مطالب نوشتاری و تصویری کتاب‌های دکتر سوس برای کودکان آسیب رسان است چون دارای محتواهای بی‌عدالتی، نژادپرستی و مطالب تبلیغ گروه‌های خاص نژادی در این کشور است.
 
اخیراً دانشگاه استریت کاترین آمریکا نیز نتایج تحقیقات خود را درباره آثار دکتر سوس منتشر کرده بود و اعتقاد داشت که در نوشته‌های این نویسنده مشهور آمریکایی عقاید برتری نژاد سفید در مقابل نژادهای دیگر بسیار دیده می‌شود. به گفته این تحقیقات شخصیت‌های سفیدپوست کتاب‌های سوس به گونه‌ای برتر نسبت به شخصیت‌های رنگین پوست معرفی می‌شوند.
 
این اولین بار نیست که علیه کتاب‌های دکتر سوس کمپین تبلیغاتی ایجاد می‌شود. ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در سال 2017 هنگام بازدید از یک مدرسه ابتدایی در ایالت ماساچوست گفته بود که تصاویر استفاده شده در کتاب‌های دکتر سوس نوعی تبلیغات و پروپاگاندای نژادی به نفع سفیدپوست‌هاست.
 
از دیگر کتاب‌های دکتر سوس می‌‌توان به تخم‌ مرغ‌های سبز و گوشت، هورتون تخم می‌گذارد، هورتون صدایی می‌شنود و چطور گرینچ کریسمس را دزدید، اشاره کرد. در سال‌های جنگ جهانی دوم سوس برای دپارتمان انیمیشن نیروهای مسلح آمریکا کار کرد و فیلم‌هایی در مورد صلح در اروپا و ویدئوهایی راجع به تمرین و آموزش بزرگسالان ساخت. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، دکتر سوس بر سرکار نوشتن برای کودکان برگشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها