دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
رمز و رازهای زندگی به روایت دختری که از ستاره‌ها آمد

آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» عنوان رمانی است که برخی آن را با اثر به یاد ماندنی «شازده کوچولو» مقایسه‌ می‌کنند؛ اما جز در چند بخش ابتدایی کتاب، که داستان همچنان فضایی رازآلود و تخیلی دارد، نویسنده در ادامه روایتگر دغدغه‌های انسانی و مشکلات اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» نوشته‌ گلندی وندرا با ترجمه سید رضا حسینی داستانی است درباره دختربچه‌ای مرموز که در مسیر زندگی زنی به نام جوانا ظاهر می‌شود و خود را دختری معرفی می‌کند که از ستاره‌ها آمده تا روی زمین پنج معجزه ببیند. او به دو غریبه که از هم دور افتاده‌اند کمک می‌کند تا باز بتوانند با اعتماد به یکدیگر، دوست داشتن را تجربه کنند.

داستان کتاب «آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» اینگونه آغاز می‌شود: «به دخترک می‌خورد پری‌زاده باشد. با آن صورت رنگ پریده، ژاکت کلاه‌دار و شلوارش در تاریک و روشن جنگلِ پشت سرش به سختی دیده می‌شد. با پاهای برهنه بی حرکت ایستاده بود و یک دستش را دور تنه ی درخت گردو حلقه کرده بود و وقتی اتومبیل به آخر راه شنیِ ماشین‌رو رسید و چند متر آن طرف‌ترش ایستاد، از جایش تکان نخورد. جو ماشین را خاموش کرد، نگاهش را از دختر برداشت و دوربین، کوله‌پشتی و برگه‌های یادداشتش را از روی صندلی جلو جمع کرد. شاید اگر تماشایش نمی‌کرد، دختر به دنیای خودش، پیش بقیه پری‌ها بر‌می‌گشت...»
 
ماجرای اسرارآمیز شخصیت این کتاب، ساده و روان پیش می‌رود و به گونه‌ای است که مخاطب از همان صفحات ابتدایی کتاب، در حال حدس زدن رازهای زندگی دختربچه است و این روایت معماگونه تا مدت‌ها همراه خواننده باقی می‌ماند. نویسنده در این رمان از عشق و دوست داشتن می‌گوید، اما در گونه‌ای خاص، جدید و متفاوت.

تقابل جوانا تیل، شخصیت اصلی داستان، که پژوهشگر است و نگاهی علمی به زندگی پیرامونش دارد، با اورسا، دختربچه‌‌ای که ادعا می‌کند از فضا آمده یکی از نقاط قوت شخصیت‌پردازی نویسنده در داستان محسوب می‌شود.

برخی از مخاطبان جهانی و حتی منتقدان، این کتاب را با «شازده کوچولو» آنتوان دوسنت اگزوپری مقایسه می‌کنند؛ گرچه در صفحات ابتدایی کتاب و هنگام ورود شخصیت اورسا به داستان، این شباهت به ذهن خطور می‌کند، اما نمی‌توان این رمان را اقتباسی از شازده کوچولو دانست زیرا به نظر می‌رسد تنها شباهت دو اثر، حضور شخصیتی دوست‌داشتنی باشد که از فضا آمده. در واقع کفه ترازو در رمان «آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» به سمت داستان‌های رئال، سنگینی بیشتری دارد، تا یک اثر فانتزی.

داستان سه شخصیت محوری دارد که هر سه نفر، یک یا هر دو والدین خود را از دست داده‌اند. همین نقطه مشترک است که آن‌ها را در قالب یک خانواده در کنار هم قرار می‌دهد تا راوی اندوه و غم از دست دادن باشند. داستان از زبان سوم شخص روایت می‌شود و مخاطب از مسیر ذهن پرسشگر جواناست که با ماجراها آشنایی پیدا می‌کند.

«آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» رمانی عاشقانه نیست، اما عشق در سراسر آن جریان دارد. نویسنده در داستانش بین روایت زندگی روزمره، جهان طبیعی و اسرار جهان تعادل برقرار کرده و در هیچ کدام از این بخش‌ها، نشانی از زیاده‌گویی او دیده نمی‌شود.

علیرغم چند بخش ابتدایی کتاب، که داستان همچنان فضایی رازآلود و تخیلی دارد، موضوع طبیعت، ذات بشر و دغدغه‌های اجتماعی و فردی است که در ادامه پررنگ‌تر می‌شود. شخصیت‌های داستان ‌باورپذیر هستند و مخاطب به راحتی با زندگی و دغدغه‌های آنان همراه می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر این رمان، حضور پررنگ موضوع حیات وحش و زیست‌شناسی در آن است که البته خیلی هم عجیب نیست. گلندی وندرا، نویسنده کتاب، که خودش پرنده‌شناس و متخصص گونه‌های پرنده‌های در معرض انقراض است، داستانی نوشته که می‌تواند برای علاقمندان به این موضوع، متفاوت و جذاب باشد.

                              
گلندی وندرا، نویسنده کتاب
وندرا که اهل شیکاگو در آمریکاست، آنقدر عاشق طبیعت و حیات وحش بوده که زندگی شهری را رها کرده و مدت‌هاست به دل طبیعت رفته؛ وی که اولین با این کتاب برای مدت‌ها در فهرست نویسندگان پرمخاطب سایت آمازون و همینطور سایت‌های معرفی  و تحلیل کتاب از جمله گودریدز (goodreads) قرار داشت.
 
«آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» نخستین رمان منتشر شده گلندی وندرا است که با نقدهای مثبتی از سوی نشریات ادبی مختلف، منتقدان و مخاطبان همراه بود و تاکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رسیده است.
 
نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۹ میلادی با عنوان « where the forest meets the stars » منتشر شد.
 
سیدرضا حسینی، متولد ۱۳۴۸ رفسنجان. دانش‌آموخته‌ ارشد روانشناسی از دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی است. «بازگشت» اثر بلیک کراوچ و «خاک آمریکا» اثر جنین کامینز دو اثر دیگری هستند که نیمه دوم سال جاری (۹۹) با ترجمه حسینی منتشر شده‌اند.
 
رمان «آنجا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند» نوشته‌ گلندی وندرا با ترجمه‌ سیدرضا حسینی در ۴۴۴ صفحه و به قیمت ۶۶ هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها