چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تاثیر مطالعه روی مغز انسان

به گفته دانشمندان علوم اعصاب، ‌مطالعه نه تنها ذهن شما را سرشار از اطلاعات می‌کند بلکه با گذشت زمان عملکرد ذهن شما را نیز تغییر و به سوی بهتر شدن سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تارنمای اینک-همه ما می‌دانیم که مطالعه حقایق زیادی را به ما می‌آموزد و دانستن حقیقت‌های درست در زمان مناسب می‌تواند به موفقیت بیشتر افراد منجر ‌شود؛ اما آیا فکر می‌کنید  در پشت پرده همه افراد باهوش و موفق همین دلیل نهفته باشد. آیا گمان می‌کنید موفقیت افراد کتابخوانی چون بیل‌گیتس و باراک اوباما مدیون مطالعه وسواس‌گونه‌شان است؟

جالب است بدانید که علم اعصاب نشان می‌دهد که مطالعه فقط ذهن شما را از اطلاعات بی‌شمار انباشته نمی‌کند؛ بلکه عملکرد ذهن شما را به سوی بهتر شدن تغییر و سوق می‌دهد.

تاثیرات کوتاه‌مدت مطالعه روی مغز
تاثیر مطالعه می‌تواند کوتاه‌مدت باشد. متخصصین گوناگونی درباره برخی جزئیات دقیق‌تر اختلاف نظر دارند؛  اما تعداد قابل توجهی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مطالعه اساسا یک تمرین برای همدلی است. فعالیت مطالعه از طریق ترغیب ما در نگاه کردن به دنیا از چشم‌انداز شخصیت‌هایی که با ما متفاوت هستند هوش هیجانی را افزایش می‌دهد. این تاثیرات به سادگی روی امواج ذهنی شما وقتی که مطالعه می‌کنید قابل مشاهده است. به عنوان مثال اگر در کتابی که می‌خوانید شخصیتی در حال بازی تنیس است درست مناطقی از ذهن شما فعال می‌شود که اگر به طور فیزیکی در زمین بازی در حال بازی تنیس می‌بودید فعال می‌شد.

تحقیقات دیگری هم‌چنین نشان می‌دهد که مطالعه عمیق آن زمان که با یک کتاب خوب مدت زمان طولانی سپری می‌کنید توانایی شما را برای تمرکز و قدرت درک ایده‌های پیچیده گسترش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که هرچه کم‌تر مطالعه کنید این توانایی‌های حیاتی در ذهن شما بیشتر و بیشتر فرسوده می‌شود و از بین می‌رود.

اما تاثیر مطالعه در بلندمدت چه می‌تواند باشد؟ همه آن زمانی که در مدرسه یا دانشگاه صرف درس خواندن کرده‌اید چه تاثیری روی ذهن شما دارد؟ نتیجه تحقیق جدید استاد دانشگاه هارواد جواب این پرسش را به خوبی پاسخ می‌دهد.

گزارش این مقاله نشان می‌دهد که چطور اصلاحات پروتستانی به افزایش وسیع سطح سواد منجر شد. لازم نیست نگران جزئیات تاریخی آن باشید تا توضیحات استاد دانشگاه هارواد درباره این‌که چگونگی آموختن خواندن دائمی مغز انسان را از نو تجدید و بازسازی می‌کند.

در این گزارش آمده است «این بازسازی میل و گرایش شما را به سمت فرآیند بصری همه‌جانبه کاهش و حافظه کلامی شما را افزایش می‌دهد و باعث ضخامت جسم ‌پنبه‌ای در ذهن شما می‌شود که دو نیمکره  مغز را به هم  مرتبط می‌کند.»

احتمالا نیازی به حفظ این جزئیات درباره آناتومی مغز در این‌جا ندارید اما این تصویر کلی از فرآیند مغز در مطالعه بلند مدت ارزش به خاطر سپردن دارد.

مطالعه فقط راهی برای انباشت اطلاعات در ذهن شما نیست؛ بلکه روشی برای تجدید عملکرد بهتر ذهن شما به صورت کلی است. مطالعه توانایی شما را برای تصور مسیرهای جایگزین، به یاد‌آوردن جزئیات و به تصویر کشیدن جزئیات افزایش می‌دهد و نیز کمک می‌کند که درباره مشکلات پیچیده بهتر فکر کنید. به طور خلاصه، مطالعه نه تنها دانش شما را گسترش می‌دهد بلکه عملا شما را به آدم‌های باهوش‌تری تبدیل می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها