سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
4 کتاب کلاسیک پیشنهادی بیل گیتس، جف بزوس و مارک زوکربرگ

4 کتاب پیشنهادی از سوی افرادی چون بیل گیتس، جف بزوس و مارک زاکربرگ می‌تواند راهگشای مهمی برای افرادی باشند که در مسیر موفقیت در تجارت گام برمی‌دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از آنتروپونور-کتاب‌ها می‌توانند ما را از آزمون و خطاها و اشتباهات بسیاری در امان نگه دارند. هر کتابی حاوی آزمایشات و دهه‌ها یادگیری‌های متعدد است و این امکان را به خواننده می‌دهد تا با پرداخت بهای اندکی در 100 یا 200 صفحه به همه افکار نویسنده و تجربیات او دسترسی پیدا کند و به نظر می‌رسد این امر به چیزی شبیه معجزه مانند باشد.

اگر به دنبال مطالعه یک کتاب خوب و یک کتاب کلاسیک اقتصادی هستید کتاب‌های مورد علاقه جف بزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ می‌تواند پیشنهادهای ارزشمندی به شما ارائه دهد.

«ماجراهای کسب‌وکار : 12 داستان کلاسیک از دنیای وال‌استریت» نوشته جان بروکس
وارن بافت، سرمایه‌گذار و تاجر معروف و موفق این کتاب را به بنیانگذار مایکروسافت پیشنهاد و امانت داده بود.  این کتاب از سال 1960 رنگ چاپ به خود ندیده بود و نویسنده آن نیز در سال 1993 از دنیا  رفت. اما چند سال قبل بیل گیتس گفت بیش از دو دهه بعد از آن‌که وارن بافت این کتاب را به من قرض داد و بیش از چهار دهه پس از اولین انتشار آن، این کتاب همچنان بهترین کتاب بیزینسی است که تا به حال خوانده‌ام.

«ماجراهای کسب‌وکار» حاوی 12 داستان واقعی است که جز سبک داستان‌گویی نقاط اشتراک دیگری با یکدیگر ندارند. یک داستان ماجرای رکود بزرگ را روایت می‌کند. داستان دیگری ماجرای ادسل، اتومبیلی که به نام پسر هنری فورد نامگذاری شد و تقریبا در اواسط قرن بیستم نمونه‌ای از یک شکست مفتضحانه برای یک محصول تبدیل شد و پس از آن رسوایی ژنرال الکتریک و ظهور چشمگیر زیراکس.

 «از خوب به عالی» از جیم کالینز
امروز آمازون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است؛ اما همیشه اوضاع بر این قرار نبود. در اوایل سال 2001 چهار سال از عمر این شرکت می‌گذشت و آمازون هنوز سود خود را گزارش نداده بود. ایده‌ای به ذهن جف بزوس رسید و گوشی تلفن را برداشت. پشت خط صدای جیم کالینز بود که شنیده می‌شد. بزوس پرسید که چه می‌شود برخی شرکت‌های پیشرفت می‌کنند و برخی نه. کالنیز به بزوس گوش کرد و تصمیم گرفت که از مقر آمازون بازدیدی به عمل آورد.
پس از آن‌که کالینز با  تیم مدیریتی این شرکت صحبت کرد جف تصمیم گرفت تا تغییراتی را در ساختار اقتصادی شرکت بنا بر توصیه‌های کالینز ایجاد کند.

کالینز به یاد می‌آورد که به آن‌ها گفته بود که تمرکز روی دستارودهای کوتاه‌مدت را متوقف کنند و بیشتر روی تصمیمات بلندمدت که آن را منطق اجتناب‌ناپذیر موفقیت می‌نامید تمرکز کنند.

به نظر می‌رسد توصیه‌های کالینز کارساز بوده باشد زیرا آمازون در سه ماه آخر سال 2001 اولین گزارش از سوددهی خود را ارائه داد و بزوس و تیم او در آمازون با کمک این دانش توانستند تغییرات استراتژیک لازم را در تجارت خود  برای رسیدن به موفقیت ایجاد کنند.

«ثروت ملل» نوشته آدام اسمیت
 مطالعه این کتاب کلاسیک که اولین بار در سال 1776 منتشر شد همچنان در دپارتمان‌های اقتصادی دانشگاه‌ها احساس می‌شود. ادام اسمیت اسکاتلندی اولین کسی بود که درباره موضوع‌های پیچیده که بازتاب گسترده‌ای داشت نوشت. این کتاب اساس و شالوده کاپیتالیسم را بنیان نهاد.

«ثروت ملل» ریشه‌های ثروت را در انگلستان و هلند و نیز نظریه‌های اقتصادی را راجع به کار، بازار و طبیعت ثروت، دستمزد و انباشت سرمایه بیان می‌کند.

«پایان قدرت» نوشته موسی نعیم
«یک سال از کتاب‌ها» اسم گروه کتابخوانی مجازی مارک زاکربرگ است که این گروه هر 14 روز یک باز کتاب جدید برای خواندن معرفی می‌کنند. بعد از این که زاکربرگ این کتاب را به گروه فیس‌بوکی خود پیشنهاد داد در کم‌تر از 48 ساعت همه نسخه‌های آن به فروش رسید.  روزنامه اقتصادی فاینشیال‌تایمز آن را بهترین کتاب منتشر شده در سال 2013 نامید و شهرت کتاب از آن پس رو به فزونی گرفت.

در کتاب «پایان قدرت» موسی نعیم، روزنامه‌نگار مشهور ونزوئلایی توضیح می‌دهد که چطور پایان قدرت همه چیز را در جهان ما تغییر می‌دهد؛ از شرکت های بزرگ گرفته تا کارآفرینان چابک و کوچک. از کاخ‌های ریاست‌جمهوری تا میادین عمومی.

 این کتاب توضیح می‌دهد که زیبایی و قابل اعتماد بودن قدرت به این است که هرگز ناپدید نمی‌شود؛ فقط تغییر می‌کند به عنوان مثال از ژنرال موتورز به گوگل...یا از نقد ادبی به اپرا وینفری و از آنجا به افرادی مانند مارک زاکربرگ.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها