چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
حضور املی نوتوم در مستند صوتی کمدی الهی دانته

املی نوتوم، نویسنده فرانسوی برای اولین بار در یک مستند صوتی 11 قسمتی که با الهام از کمدی الهی دانته نوشته، حضور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- املی نوتوم، نویسنده بلژیکی- فرانسوی قرار است برای اولین بار در یک مستند صوتی 11 قسمتی به کارگردانی لورین آمانیو حضور پیدا کند. این مستند که توسط خانم نوتوم با همکاری آلکسی میشالیک نوشته شده در 18 ماه فوریه 2020 اکران خواهد شد. 

 املی نوتوم در این سریال مستند که فیلم‌نامه آن را با الهام از کمدی الهی دانته نوشته تنها به روایت اسطوره‌هایی که برای او مهم هستند اکتفا نکرده بلکه شنوندگان را از طریق دیدارهایی با  هنرمندان و کارشناسان و نیز گزین‌گویه‌هایی به یک سفر هنری و خلاقانه به دور افسانه‌ها و اسطوره‌هایی می‌برد که میراث فرهنگی و تخیل مشترک ما را شکل می‌دهند.

املی نوتوم تاکنون 30 رمان نوشته که اسطوره در برخی از آن‌ها گاهی نقش پررنگی دارد. خود او می‌گوید «من مجذوب قهرمانان اسطوره‌ای مانند اورفئوس، اولیس، انئید و یا نویسندگانی چون دانته هستم که به قعر دوزخ فرو می‌روند و دیدگاه‌های خارق‌العاده‌ای از جهانی دیگر از جمله بهشت دارند، سپس به سوی ما بازمی‌گردند و آن‌ها را برای ما بازگو می‌کنند. این قهرمانان از دوران کودکی‌ام بخشی از زندگی من بوده‌اند و من داستان‌های آن‌ها را به لطف کتاب‌ها و آثار هنری کشف کرده‌ام. آن‌ها به وجود من شکل داده‌اند.»

لورین آمانیو، تولیدکننده این پروژه درباره ایده ساخت این مستند گفت «ایده این پروژه پیرامون اسطوره با توجه به اشتیاق املی نوتوم به افسانه‌ها و داستان‌های معنوی که او همواره در داستان‌ها و رمان‌هایش بازنویسی می‌کرده و پیشنهاد او شکل گرفت.»

مدیر محتوای صوتی شرکت اودیبل فرانسه درباره این پروژه افزود«این اولین بار است که ما محتوای صوتی به شکل مستند تولید می‌کنیم و افتخار بزرگی است که با املی نوتوم در این پروژه همکاری داریم. از طریق این مستند ما بعد جدید از رمان‌نویس محبوب را کشف می‌کنیم که اشتیاق خود را به اسطوره‌شناسی با صداقت بی‌نهایتی به اشتراک گذاشته است. فرمت صوتی نیروی فوق‌العاده‌ای به داستان می‌بخشد. شنیدن صدای او که بسیار کم شنیده‌ایم هم یک فضای کاملا صمیمی ایجاد می‌کند.»

املی نوتوم درباره این همکاری مشترک افزود «من عاشق افسانه‌ها و اساطیر هستم. زیرا از دید من آن‌ها کهن‌الگوهایی هستند که نمادهای آن هم‌چنان بر ما تاثیرگذارند. در سنت‌های اسطوره‌ای ما موتیفی که برای من جذاب است فرود داوطلبانه یک قهرمان در جهان زیرزمینی نامرئی مردگان است. به عنوان مثال دنیای دوزخ‌ها در افسانه‌های یونانی یا جهنم مسیحیان. این همیشه آغازی برای کسب دانش، قدرت، رهایی، جستجوی روح و یا حتی تحول شخصی است.»

در این مستند صوتی املی نوتوم ار آثار شاعران، نویسندگان و هنرمندانی می‌گوید که از این اسطوره‌ها وام گرفته شده‌اند. او همچنین شنوندگان را با خدایان بزرگ اسطوره‌های اسکاندیناوی در عصر وایکینگ‌ها آشنا می‌کند. نوتوم در این اثر به طور مستقیم با شنونده صحبت می‌کند. او را به پاریس واقعی می‌برد. از یک آپارتمان به یک سالن نمایش، از یک استودیو به سالن‌های موزه و نیز به سفری خارج از مکان و زمان.

شنونده در طول این مستند همچنین گزیده‌هایی از موسیقی‌های استثنایی مرتبط با افسانه‌های مذکور را خواهد شنید. نوتوم در پایان این مستند اشاره می‌کند که همین اکتشاف موسیقیایی است که بیشترین ارمغان را برای او به همراه داشته زیرا از نگاه او موسیقی بهترین دروازه برای ورود به این دنیاهای نامرئی است که توسط اسطوره‌ها خوانده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها