دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
ایستادگی کتابفروشان انگلیسی در برابر همه‌گیری برای ثبت بیشترین فروش پس از هشت سال

علی‌رغم بسته بودن فروشگاه‌ها در بیشتر روزهای سال ۲۰۲۰ آمار نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها کتاب‌های زیادی خریداری کردند. اما در این میان نویسندگان بسیاری هم با مشکل مواجه بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - بر اساس برآوردهای نیلسن بوک‌اسکن، ناظر فروش کتاب، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه کتاب چاپی در بریتانیا فروخته شده که می‌توان گفت بعد از سال ۲۰۱۲ این اولین بار است که شاهد بالا رفتن ارقام هستیم.
 
علی‌رغم آنکه همه‌گیری ویروس کرونا باعث اعمال چندین دوره قرنطینه در سرتاسر بریتانیا شد -کتابفروشی‌ها در انگلیس از ۲۳ مارس تا ۱۵ ژوئن و دوباره از ۵ نوامبر تا ۲ دسامبر بسته بودند، تخمین‌های نیلسن نشان از رشد ۵.۲ درصدی فروش کتاب‌های چاپی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ دارد. نیلسن گفت این رقم معادل فروش ۲۰۲ میلیون کتاب در سال گذشته به ارزش ۱.۷۶ میلیارد پوند است.
 
مجله بوکسلر گفت این رقم نشان‌دهنده بیشترین افزایش فروش در بازار کتاب از سال ۲۰۰۷ و بالاترین ارزش سالانه از سال ۲۰۰۹ است. پرفروش‌ترین عناوین سال گذشته «پسر، موش کور، روباه و اسب» چارلی مکِسای، داستان پلیسی جنایی ریچارد عثمان، «باشگاه قتل پنج‌شنبه» در جایگاه دوم و کتاب آشپزی «کمی نوم» بودند. دیوید والیامز و تونی راس با «رمزی به نام موز»، «اسلایم» و «بدترین والدین دنیا» سه جایگاه را در فهرست ۱۰ عنوان برتر از آن خود کردند. «دختر، زن، دیگری» کتاب برنده بوکر برناردین اواریستو، «سرزمین موعود» خاطرات باراک اوباما و «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» دیلیا اونز به همراه کتاب «رکوردهای گینس» در رتبه دهم، ۱۰ عنوان برتر را تشکیل دادند.
 
نیلسن تاکید کرد این ارقام تخمینی هستند، زیرا در هفته‌هایی که انگلیس در قرنطینه بود امکان محاسبه دقیق میزان فروش کتاب وجود نداشت. این تخمین بر اساس نظرسنجی‌های ماهانه خریداران به دست آمده که هر ماه داده‌های مربوط به نزدیک سه هزار خریدار کتاب را جمع‌آوری می‌کند. نیلسن گفت:‌ «در سطح بازار، اطلاعات کتاب‌ها و مصرف‌کنندگان -همراه با داده‌های تاریخی و هفته‌هایی که داده‌های بوک‌اسکن را در اختیار داشتیم به این معنی است که تخمین‌ها بسیار دقیق هستند.»
 
کیت اسکیپر از کتابفروشی واتراستونز این ارقام را واقعا دلگرم‌کننده دانست و با اشاره به پرفروش‌ترین‌های واتراستونز شامل «همنت» مگی اوفارل، برنده جایزه ادبیات داستانی زنان، و «شاگی بِین» رمان اول داگلاس استوارت و برنده جایزه بوکر امسال گفت: «بسیاری از مردم در این سال سخت برای به دست آوردن اطلاعات و لذت به کتاب‌ها روی آورده‌اند. ۱۰ کتاب برتر امسال ما بازتاب‌دهنده همین موضوع است. فروشگاه‌های ما زمان قابل‌توجهی از سال اجبارا تعطیل بودند، اما وقتی توانستیم دوباره درها را باز کنیم خوانندگان مشتاق تورق دوباره و کشف کتاب‌های جدید بودند.»
 
کیِرا اوبرین، ویراستار بوکسلر گفت از دیدن تعداد بالای ارقام زیاد تعجب نکرده زیرا بازار بین قرنطینه‌ها بسیار قوی عمل کرد. او گفت: «هفته اولی که کتابفروشی‌ها در ماه ژوئن باز شدند میزان چاپ نسبت به هفته مشابه در سال ۲۰۱۹ از نظر حجم و ارزش با رشد ۳۱ درصدی مواجه شد. این رشد در تابستان و اوایل پاییز ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۹ تعداد جلدهای فروخته‌شده هفتگی بازار تا اواسط ماه نوامبر به چهار میلیون نسخه نرسید اما در سال ۲۰۲۰ در هفته آخر ماه سپتامبر به این نقطه رسید.
 
اما نیکولا سولومون از انجمن نویسندگان گفت علی‌رغم عملکرد کلی قوی، بسیاری از نویسندگان هنوز در تلاش و تقلا هستند. او گفت: «فروش کتاب بالا رفته. نام‌های بزرگ، مجموعه‌های تاسیس‌شده، حتا برخی از تازه‌واردان نیز خوب عمل کردند، اما تعداد زیادی از مردم هم آسیب دیدند.»
 
صندوق اضطراری انجمن نویسندگان تا کنون ۱.۳ میلیون پوند به نویسندگانی که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند اختصاص داده که به بیش از هزار نویسنده تعلق گرفته و قصد دارد همچنان از نویسندگانی که به خاطر همه‌گیری با مشکل روبه‌رو هستند حمایت کند.
 
او گفت: «مردم تصور می‌کنند نویسندگان تمام درآمد خود را از طریق فروش کتاب به دست می‌آورند، اما برای بسیاری این‌طور نیست. درآمد نویسندگان حوزه کودک بسیار به بازدید از مدارس وابسته است، بسیاری از نویسندگان با سخنرانی‌ها و حضور در مجامع کسب درآمد می‌کنند که با شیوع همه‌گیری به‌کل از بین رفته است. این نشان‌دهنده از دست دادن مقدار زیادی از درآمد آنهاست. لازم به ذکر نیست که بسیاری از افراد در این میان بیمار شده‌اند و بسته شدن کتابفروشی‌ها بر فروش طیف‌های مختلف کتاب اثر گذاشته است. کتابخانه‌ها بسته‌اند و درنتیجه نویسندگان نمی‌توانند از آن طریق به خوانندگان شناسانده شوند. دوران سختی است.»
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها