سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
آیا آمازون در سال جدید کیندل رنگی عرضه می‌کند؟

اگر آمازون صفحه نمایش کتاب‌خوان الکترونیک خود را رنگی نکند، احتمالا جایگاه خود را برای فروش سخت‌افزار کیندل از دست خواهد داد و کاربران را به استفاده از کتاب‌خوان‌های رقبا تشویق خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودای‌ریدر - آمازون در سال ۲۰۲۰ کتاب‌خوان الکترونیک کیندل جدیدی عرضه نکرد، که بخشی از آن به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بود. آمازون برای تولید همه کتاب‌خوان‌های الکترونیکی خود متکی به شرکت چینی فاکس‌کان است که به خاطر فاصله‌گذاری اجتماعی در طول سال گذشته تنها با ۳۰ درصد ظرفیت همیشگی خود کار کرد. بدیهی است که کیندل در میدان رقابت نیاز به تجدید قوا دارد. سوال اینجاست که آیا آمازون در سال ۲۰۲۱ کیندل رنگی عرضه می‌کند؟
 
در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ قرار است چندین کتاب‌خوان الکترونیک رنگی عرضه شود که از کاغذ الکترونیک رنگی نسل دوم با جوهر الکترونیک کالِیدو استفاده می‌کنند. کالیدو-۲ قابلیت افزودن رنگ‌های بیشتر، کنتراست بهتر، یکپارچگی بهتر سطح خاکستری و پشتیبانی از نمایشگرهای با نور جلو را دارد و در صفحه‌هایی به کوچکی ۵.۸۴ اینچ تا ۱۰.۳ اینچی کار خواهد کرد. شرکت ای-اینک اعلام کرد به منظور تولید انبوه در حال افزایش و گسترش تولید در هدلی جنوبی ماساچوست است. آنها همچنین دو کارخانه در چین برای تولید نمایشگرها دارند.
 
موج اول کتاب‌خوان‌های الکترونیک رنگی از کالیدو-۱ استفاده کردند. این فناوری ۴۰۹۶ رنگ مختلف فراهم می‌آورد و فیلتر رنگی آرجی‌بی مخصوص به خود را دارد که بالاترین استاندارد نمایشگر ای-اینک کارتا را داراست. کاغذ الکترونیکی کالیدو می‌تواند برای هر پیکسلی که روی صفحه نمایش داده می‌شود رنگ تولید کند که شامل رنگ‌های قرمز، سبز، آبی، سیاه یا سفید است. رنگ‌ها می‌توانند با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌ها و سایه‌های مختلفی به شما ارائه دهند. روش کار به این گونه است که اگر رنگ آبی روشن بخواهید، آبی کم‌رنگ‌تر و سفید روشن‌تر خواهد شد یا اگر رنگ نارنجی بخواهید، زرد و قرمز با هم ترکیب خواهند شد. یک قطعه ای-اینک کالیدو از یک بُرد تی‌اف‌تی، لایه جوهر، لایه فیلتر رنگ و صفحه محافظ تشکیل شده است. در برخی موارد شرکت‌های تولید کتاب‌خوان‌های الکترونیک از یک لایه شیشه نیز استفاده می‌کنند. این می‌تواند حداکثر ۴۰۹۶ رنگ مختلف را با پی‌پی‌آی ۱۰۰ نمایش دهد، در حالی که متن سیاه و سفید می‌تواند با پی‌پی‌آی ۳۰۰ نشان داده شود. اگر جوهر الکترونیک بتواند تمام مشکلاتی را که به آن اشاره کردیم حل کند کاغذ الکترونیک رنگی می‌تواند در بهار ۲۰۲۱ آماده شود.
 
در طول شش سال گذشته آمازون یک شرکت واپس‌گرا بوده است. آنها در استفاده از فناوری‌های جدید کُند عمل می‌کنند و منتظر می‌مانند تا رقیبان‌شان ابتدا کارها را انجام داده و اشکالات را برطرف کنند. پاکت‌بوک، اونیکس بوکس، آی‌ریدر، آی‌فلای‌تک و هایسنس در سال ۲۰۲۰ یک عالم کتاب‌خوان الکترونیک رنگی و گوشی هوشمند ارائه کردند و تعداد این محصولات در سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد. این موضوع آمازون را تحت فشار قرار خواهد داد. آیا مردم از خرید یک کیندل جدید صرف‌نظر می‌کنند اگر بتوانند به برندی روی بیاورند که رنگی است و از سیستم اندروید استفاده می‌کند و فقط کافی است اپلیکیشن کیندل را اجرا کنند؟ اگر آمازون کیندل رنگی تولید نکند ممکن است شانس فروش سخت‌افزار کیندل را از دست بدهد.
 
منطقی است که بپذیریم شرکت ای-‌اینک در مورد کاغذ الکترونیک رنگی بسیار خوش‌بین است. توسعه نسل اول کالیدو دو سال به طول انجامید و نسل دوم در کمتر از شش ماه عرضه شد. آنها در حال گسترش تولید خود هستند و اینجا تنها مساله زمان مطرح است. ۲۰۲۱ سال بسیار جالبی در زمینه کاغذ الکترونیک رنگی خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها