سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
نوجوانان بریتانیایی با کتاب‌های منتشر شده در این کشور بیگانه هستند

بیش از یک سوم از نوجوانان بریتانیایی با کتاب‌های منتشر شده مخصوص نوجوانان در این کشور بیگانه هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، تازه‌ترین گزارش بنیاد ادبی بریتانیا (NLT) حاوی نتیجه نظرسنجی از کودکان و نوجوانان این کشور است که نشان می‌دهد که بیش از یک سوم از نوجوانان این کشور با کتاب‌های منتشر شده مخصوص نوجوانان در این کشور بیگانه هستند و اعتقاد دارند شخصیت‌های این کتاب‌ها منعکس کننده آنها نیست. در نظرسنجی از حدود 60هزار کودک و نوجوان انگلیسی معلوم شده است که آنها خودشان را در این داستان‌های منتشر شده نمی‌بینند.
 
بنیاد ادبی بریتانیا موسسه‌ای خیریه و غیردولتی است که در سال 1992 توسط سیمون هورنبی تاجر انگلیسی برای کمک به خانواده‌های این کشور در بالا بردن سطح سواد کودکان تاسیس شد.
 
این بنیاد در سال‌های گذشته با کمک‌های خیریه جمع‌آوری شده با کمک شرکت‌های تجاری سعی در ارتقای سطح سواد و مطالعه خانواده‌ها و کودکان دبستانی کرده است. گزارش قبلی این بنیاد اعلام کرده بود که تنها 26درصد کودکان و نوجوانان زیر 18سال به طور روزانه کتاب مطالعه کردند.
 
در آخرین گزارش این بنیاد نتیجه نظرسنجی سراسری از کودکان و نوجوانان بین 9 تا 18 سال ساکن بریتانیا درباره محتوای کتاب‌‌های ادبیات کودک منتشر شده است. بر اساس این گزارش نزدیک به 33درصد از کودکان و نوجوانان بریتانیایی اعتقاد دارند که آنها جایی در بین شخصیت‌ها و محتواهای این داستان‌ها ندارند.
 
گفته می‌شود بسیاری از کتاب‌های ادبیات کودک منتشر شده در بریتانیا با مخاطب کودکان سفیدپوست نوشته می‌شود و بسیاری از کودکان رنگین پوست هیچ شباهتی بین خود و شخصیت‌های این داستان‌ها احساس نمی‌کنند. موضوع تنها به این مسئله ختم نمی‌شود و معلوم شده است که داستان‌ها دارای موضوعاتی است که دغدغه قشر اندکی از جمعیت بریتانیا محسوب می‌شود.
 
پیش از این در یک تحقیق جداگانه توسط یک مرکز دولتی مربوط به آموزش ابتدایی معلوم شده بود که شخصیت‌های سیاه‌پوست و آسیایی در کتاب‌های کودک در سال 2017 تنها یک درصد بوده و این رقم در سال 2019 تنها به 5درصد افزایش یافته است. بنیاد ادبی بریتانیا در بیانیه‌ای خطاب به ناشران این کشور نوشته است: شباهت شخصیت با مخاطبان کودک در تاثیرگذاری داستان‌ها بسیار مهم است و وقتی کودکان نتوانند با شخصیت داستان همزادپنداری کنند نمی‌توانند ارتباط صحیحی با داستان برقرار کنند.
 
در یک نظرسنجی دیگر توسط بنیاد ادبی بریتانیا معلوم شده است که حدود دوپنجم کودکان بریتانیایی دوست دارند کتاب‌هایی را بخوانند که شخصیت‌های اصلی داستان شبیه خودشان است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها