یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
طرح جلد «تن‌تن» رکورد گران‌ترین اثر هنری کمیک را جابه‌جا کرد

طرح اصلی جلد «نیلوفر آبی» در سال ۱۹۳۶ به خاطر تولید پرهزینه‌اش رد شده بود و به پسر ویراستار داده شد که دهه‌ها آن را نگهداری کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - یکی از طرح‌های جلد مجموعه داستان‌های کمیک تن‌تن که توسط هرژه، کارتونیست معروف بلژیکی طراحی شده و به یک کودک هدیه داده شده بود، رکورد جدیدی در جهان ثبت کرد و به عنوان گران‌ترین اثر هنری یک کتاب کمیک در یک حراجی به قیمت ۳.۲ میلیون یورو فروخته شد.
 
«نیلوفر آبی» در سال ۱۹۳۶ توسط هنرمند بلژیکی، ژرژ رمی، معروف به هرژه با جوهر چینی، گواش و آبرنگ خلق شد. او این طرح را برای جلد پنجمین کتاب تن‌تن در نظر گرفته بود که در آن تن‌تنِ روزنامه‌نگار برای از بین بردن حلقه قاچاق تریاک به چین می‌رود.
 
در آن زمان به هرژه گفته شد که تولید این اثر در تیراژ بالا بسیار پرهزینه خواهد بود زیرا رنگ‌های زیادی در آن به کار رفته. برای همین او نسخه دیگری را با یک اژدهای سیاه و زمینه قرمز خالی نقاشی کرد که به جلد این کتاب تبدیل شد. او بعدا اولین طرح را به ژان پاول کسترمن، پسر هفت ساله ویراستارش داد. این اثر که شش تا شده بود در یک کشو نگهداری شد تا سال ۱۹۸۱ که ژان پاول از هرژه خواست آن را امضا کند.
 
انتظار می‌رفت این اثر هنری که توسط فرزندان ژان پاول در حراجی آرتکیوریال فرانسه برای فروش گذاشته شده حداکثر به قیمت سه میلیون یورو فروخته شود. رکورد قبلی در سال ۲۰۱۴ به ثبت رسید؛ وقتی که یک هوادار امریکایی طرح‌های اصلی ماجراهای تن‌تن را که بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۵۸ چاپ شده بود به قیمت ۲.۶۵ میلیون یورو خریداری کرد.

 «نیلوفر آبی» اثر هرژه در حراجی آرتکیوریال در پاریس
این حراج قبلا محل اختلاف نیک رادوِل، همسر فانی ولامینک، بیوه هرژه بود. «مولینسارت» شرکت این خانواده بسیار ستیزه‌جویانه به دنبال پیگیری نقض حق نشر این مجموعه توسط هوادارن و دانشگاهیان بود و رادوِل زمانی به عنوان یکی از نفرت‌انگیزترین افراد در زمینه کمیک‌های اروپایی در میان هوادارن شناخته می‌شد، روندی که تا سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا کرد، زمانی که دادگاه متوجه شد حق چاپ آثار تن‌تن از سال ۱۹۴۲ به کسترمن تعلق داشته است.
 
رادوِل در ماه سپتامبر در مصاحبه‌ای گفت بر این باور است که این آثار هنری باید به موزه هرژه در نزدیکی بروکسل ارائه می‌شد. او گفته بود: «آثار هرژه متعلق به خانواده‌ اوست، اما بخشی از میراث بلژیک نیز هست و نباید فروخته شود. من نمی‌گویم کسترمن آن را دزدیده، اما باید آن را برمی‌گرداند.»
 
یک تصویر چاپی از «نیلوفر آبی» که در سال ۱۹۸۱ تولید و توسط هرژه امضا شده بود نیز روز پنج‌شنبه در حراجی به قیمت شش هزار یورو و دو برابر ارزش تخمینی فروخته شد.
 
تن‌تن اولین بار در سال ۱۹۲۹ در یک کمیک‌استریپ ظاهر شد و سپس نقش اصلی ۲۴ کتاب پرطرفدار کمیک را بازی کرد. هرژه در سال ۱۹۸۳ درگذشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها