دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
افزایش کتابفروشی‌های مستقل در دوره پاندمیک

آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته تعداد افتتاح کتابفروشی‌های جدید در انگلیس و ایرلند زیاد بوده است و رکورد جدیدی را از هفت سال گذشته تاکنون بر جا گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین،  جین جیمز تا زمان همه‌گیری ویروس کرونا یک کتابدار ساده بود اما پس از کوید 19 کارش را از دست داد. به جای صبر و انتظار برای برگشتن به کار قبلی، رویایی را که یک دهه در سر می‌پروراند عملی کرد و کتابفروشی در تتفورد در نورفلک افتتاح کرد.
 
او در این راه تنها نیست. شاید سال گذشته زمان عجیبی برای آغاز کار جدید بود اما بنا بر آمار «بوک‌سِلر» بیش از پنجاه کتابفروشی جدید در سال 2020 آغاز به کار کردند و تعداد کتابفروشی‌ها مستقل در سراسر انگلیس و ایرلند را به تعداد 967 رساندند. این تعداد 890 در سال 2019، 883 در سال 2018، و 868 در سال 207 بود.
 
مریل هالس، ریی اتحادیه کتابفروشان مستقل در این باره می‌گوید: «فوق‌العاده است. فکر کنید برای باز کردن یک کتابفروشی برنامه‌ریزی کرده‌اید و سپس در میانه کرونا این کار را انجام می‌دهید. دوست دارم بدانم در سال 2021 نیز افتتاح کتابفروشی‌های تازه پررونق خواهد بود یا نه زیرا آدم‌های زیادی تلاش می‌کنند در زمان این پاندمیک کنترل زندگی خود را در دست بگیرند. اداره یک کتابفروشی همیشه موضوع جالبی برای بعضی افراد خاص است. به همین دلیل به نظرم کسانی که دوست دارند زندگی خود را تغییر دهند به این موضوع فکر کنند.»
 
با این وجود پشت این آمارها بحثی پیچیده‌تر مطرح است. در حالی که 50 کتابفروشی جدید در انگلیس و ایرلند افتتاح شد، 44 کتابفروشی درهایشان را برای همیشه بستند؛ حدود پنج درصد از 890 کتابفروشی که در سال 2019 ثبت شده بود.  البته 967 بیشترین تعداد کتابفروشی مستقل است که از سال 2013 ثبت شده است.
 
هال در ادامه می‌گوید: «سال خیلی سختی برای کتابفروشان بوده است بنابراین افزایش تعداد کتابفروشی‌های جدید در انگلیس و ایرلند برای چهارمین سال متوالی امیدوارکننده است.»
 
جیمز با افتتاح کتابفروشی با خیل عظیم جمعیت در کتابفروشی روبه‌رو شد و فروش بر خلاف انتظارش  بود. «مردم منطقه به کتابفروشی هجوم آوردند تا کتاب بخرند و افتتاح کتابفروشی را تبریک بگویند.»
 
جولی ریچاردسون کتابفروشی کتاب کودک به اسم «جینجر و پیکلز» را در پایان تابستان باز کرد. خانم ریچاردسون سی سال رویای داشتن کتابفروشی داشت و وقتی فروشگاه پایین آپارتمانش اطلاعیه‌ای برای اجاره داد وسوسه شد و کتابفروشی خود را باز کرد. از وسایل شخصی در خانه استفاده کرد تا کتابفروشی را مرتب و بازسازی کند. «چندین بار با خودم فکر کردم با توجه به شرایط فعلی اشتباه می‌کنم اما مشتریان دوستش دارند. «خوشحالم در منطقه‌ای زندگی و کار می‌کنم که ساکنینش دوست دارند از فروشگاه‌های محلی خرید کنند. خیلی از مردم هم اعلام کردند از افتتاح کتابفروشی مختص کودکان و نوجوانان خوشحال هستند.»
هالس پیش‌بینی می‌کند که وضعیت در سال 2021 هم سخت باشد. با این حال مردم در سال 2020 نشان دادند که مقاومت می‌کنند و کتابفروشی‌ها را تنها نمی‌گذارند. کتابفروشی‌ها هم تلاش می‌کنند سرپا بمانند تا بار دیگر و پس از پاندمیک بار دیگر نفس بکشند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها