چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
انجمن سلطنتی 6 کتاب علمی موفق سال 2020 را معرفی کرد

برترین کتاب‌های علمی 2020 از نگاه انجمن سلطنتی بریتانیانیا معرفی شدند. آنه اسبورن در مصاحبه خود با fivebooks گفته است: هیجان‌انگیز بودن فهم علم برای مخاطبان بزرگسال غیرعلمی و درج جزئیات فنی مناسب از استاندارهای این انجمن برای معرفی کتاب‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از fivebooks جشنواره جایزه کتاب انجمن سلطنتی، بهترین کتاب‌های علمی در سال 2020 را معرفی کرد.  
 
آنه اسبورن در مصاحبه خود درباره کتاب‌های انتخابی گفته است: انجمن سلطنتی استانداردهای خاصی دارد، اینکه آیا کتاب‌های انتخابی علوم را به روشی هیجان‌انگیز و جالب شرح می‌دهد؟ آیا برای مخاطبان بزرگسال غیرتخصصی جذاب خواهد بود؟ آیا خوب نوشته شده و واضح است؟ آیا دارای جزئیات فنی زیادی است؟
 

 
زنان کنار گذاشته شده
کتاب Double X Economy به ارائه و تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها می‌پردازد که نشان می‌دهد زنان با وجود صرف هزینه‌های زیاد در جامعه کنار گذاشته می‌شوند و این یک موضوع مهم است.
 
لیندا اسکات (نویسنده) دارای یک تجربه عملی از همکاری در جوامع و کشورهای در حال توسعه است. وی تحقیق در مورد محرومیت اقتصادی زنان در مجامع مختلف در بالاترین سطح بین‌المللی به تحقیق و پژوهش پرداخته است.
 

 
بیمارستانی که نمی‌داند بیمارانش چه دردی دارند
کتاب «متظاهر بزرگ» با عنوان اصلی Great Pretender نوشته سوزان کاهالان دیگر برگزیده از سوی انجمن سلطنتی بود. نویسنده در این کتاب روی یک آزمایش مشهور که از سوی دیوید روزنهان انجام شده بود، تمرکز کرد. این پژوهش، در سال 1973 در Science منتشر و به‌عنوان یک مطالعه مهم در تاریخ روانپزشکی شناخته شد. این مقاله گزارش کرد که بیمارستان‌ها نمی‌توانند جنون را از عقل تشخیص دهند. به گفته کالاهان، این مقاله تأثیر عمیقی در روانپزشکی و نحوه درک آن داشت و منجر به استانداردسازی معیارهای تشخیص روانپزشکی و اختصاص بودجه برای بسیاری از خانه‌های روانپزشکی شد.
 

 
فرهنگ عامل اصلی تفاوت انسانی
«برتری» نوشته گایا وینس به تفاوت نژادی انسان‌ها می‌پردازد. ما همواره عادت کرده‌ایم که در باب تکامل به نوع ژن‌ها و محیط‌ زیست فکر کنیم، اما نویسنده نقش فرهنگ را در کتابش نشان می‌دهد، اینکه چگونه ما را از سایر گونه‌ها متمایز می‌کند. هر فصل با روایتی آغاز می‌شود که خواننده را به خود جذب می‌کند.


 
بدن راهنمای ساکنان
«بدن راهنمای ساکنان» نوشته بیل برایسون نویسنده کتاب پرفروش تاریخچه تقریبا همه‌چیز، برایسون در این کتاب سفری را به داخل بدن انسان آغاز می‌کند و همانطور که از عنوان کتاب پیداست، این اثر با شوخ‌طبعی او غنی است. در واقع یک راهنمای جامع و جذاب است که به‌صورت قابل دسترس نوشته شده و پر از واقعیت است. این موضوعات متنوع اجمله پوست و مو، میکروب‌هایی که در داخل ما زندگی می‌کنند، مغز، قلب، سیستم ایمنی بدن، خواب، سرطان و مرگ را شامل می‌شود.
 
گفتنی است گزارش کامل این اثر چندی پیش در خبرگزاری کتاب ایران منتشر شده است.
 

 
قصیده‌ای برای فیزیک
جهان براساس فیزیک دیگر کتابی است که در لیست 6 کتاب برتر انجمن سلطنتی بریتانیا جای گرفته است. جیم الخلیلی، نویسنده این اثر کتاب را قصیده‌ای برای فیزیک می‌نامد. این کتاب چیزهای زیادی در خود دارد، این اثر کوچک‌، در دسترس و بسیار خوب نوشته شده که به‌صورت جمع و جور به زیبایی ارائه شده است. نویسنده ما را به درک آنچه فیزیک از جهان و ماهیت واقعیت به ما می‌گوید، دعوت می‌کند. وی مفاهیم اساسی فضا، زمان، انرژی، ماده، نظریه کوانتوم، نسبیت و ترمودینامیک را معرفی می‌کند و وارد مجموعه‌ای از نظریه‌ها می‌شود که تلاش می‌کنند جهان پیرامون ما را توصیف کنند. سپس نویسنده وارد ایده «نظریه همه‌چیز» می‌شود که در آن همه تئوری‌ها ممکن است به‌طور بالقوه متحد شوند. یک سوال اصلی در اینجا این است که چقدر احتمال دارد که این اتفاق بیفتد؟
 

 
تفسیر رفتارهای انسان‌گونه
«انسان گسترش‌یافته» نوشته کاملیا پانگ ششمین کتاب انتخابی از سوی انجمن سلطنتی است. هر فصل کتاب به جنبه‌ای متفاوت از علم متمرکز است و یک موضوع متفاوت را به روش آسان توضیح می‌دهد. هر فصل تشبیهاتی را با رفتارهای انسان و نحوه تفسیر و پاسخ دادن به آن‌ها به ارمغان می‌آورد. این کتاب شامل همه چیز از یادگیری ماشین، بیوشیمی، ترمودینامیک، نور، صدا، فیزیک کوانتوم، تکامل، شیمی و تئوری بازی است. در هر یک از این فصل‌ها نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه یاد گرفته است از قوانین و وسایل موجود در آن زمینه‌های مختلف برای درک و تفسیر رفتار انسان استفاده کند. این مفاهیم با چند نقاشی بسیار زیبا نشان داده شده است. گفتنی است، هر یک از فصل‌های کتاب با یک خاطره یا تجربه شخصی آغاز می‌شود و سپس به تشریح علم می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها