سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
انتشارات پنگوئن، «سایمون اند شوستر» را می‌خرد

ویاکام سی‌بی‌اس، شرکت رسانه‌های گروهی امریکایی، با فروش سایمون اند شوستر ۹۶ ساله موافقت کرد. معامله‌ای که با آن یک ناشر بسیار بزرگ بالقوه پدید می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - بزرگ‌ترین ناشر کتاب ایالات متحده قرار است از این هم بزرگ‌تر شود. ویاکام سی‌بی‌اس در معامله‌ای به ارزش بیش از دو میلیارد دلار موافقت کرد تا سایمون اند شوستر را به پنگوئن رندوم هاوس بفروشد که نتیجه‌اش پدید آمدن یک انتشارات بسیار بزرگ خواهد بود.
 
پنگوئن رندوم هاوس متعلق به شرکت رسانه‌های گروهی آلمانی برتلسمان است. با اضافه شدن سایمون اند شوستر، سومین ناشر بزرگ ایالات متحده، با یک غول در صنعت نشر روبه‌رو خواهیم بود. ترکیبی که می‌تواند موجب نگرانی‌های ضدانحصاری شود.
 
این معامله که روز چهارشنبه اعلام شد شامل مفادی است که در صورت لغو فروش توسط مقامات از ویاکام سی‌بی‌اس محافظت خواهد کرد و برتلسمان مبلغی را به عنوان هزینه فسخ قرارداد پرداخت خواهد کرد.
 
با فروش این شرکت صنعت نشر کاملا تغییر شکل خواهد داد و به‌طور فزاینده‌ای به یک تجارت برنده تبدیل خواهد شد که در آن بزرگ‌ترین شرکت‌ها برای نویسندگانی که نام‌شان برند تجاری محسوب می‌شود و به‌طور تضمینی پرفروش‌‌اند، رقابت خواهند کرد.
 
در دهه گذشته صنعت کتاب شاهد موج‌های پی‌ در پی ادغام بود. در سال ۲۰۱۳ پنگوئن و رندوم هاوس ادغام شدند، نیوز کورپوریشن انتشارات داستان‌های عاشقانه هارلکن را خرید و گروه کتاب هچت مالکیت انتشارات امریکایی پرسئوس بوکز را به عهده گرفت. پاییز امسال انتشارات هاوتن مفلین هارکورت اعلام کرد در حال فروش بخش انتشارات تجاری خود است که می‌تواند هدف جذابی برای شرکت‌های انتشاراتی بزرگ نظیر مک‌میلیان یا هچت باشد.
 
سایمون اند شوستر که آثار نویسندگان برجسته‌ای نظیر استفن کینگ، دان دلیلو، باب وودوارد، دوریس کرنز کودوین و والتر ایزاکسون را در عمر ۹۶ ساله خود منتشر کرده، مدت‌ها بود که شایعه شده بود شرکت بزرگ بعدی است که به فروش گذاشته می‌شود. و این جایزه‌ای جذاب برای موسسات انتشاراتی بزرگ‌تر بود که به دنبال رشد بیشتر از طریق ادغام بودند. فهرست کتاب‌های موجود این انتشارات به بیش از ۳۰ هزار عنوان می‌رسد.
 
این شرکت در سال ۱۹۲۴ توسط ریچارد ال سایمون و ام. لینکلن شوستر تاسیس شد و کار خود را به عنوان ناشر جدول کلمات متقاطع آغاز کرد. اما سرانجام به شرکتی درندشت با بیش از ۳۰ واحد انتشاراتی و فهرستی از گنجینه‌های ادبی شامل آثار ارنست همینگوی، اسکات فیتزجرالد، هنری جیمز و ادیت وارتون تبدیل شد.
 
سال گذشته برای سایمون اند شوستر سالی پرهیاهو بود. در ماه مارس با شروع موج اول پاندمی ویروس کرونا که به بی‌ثباتی اقتصاد و بسته شدن کتابفروشی‌ها انجامید، این شرکت برای فروش گذاشته شد. در ماه می، کارولاین رِیدی، مدیر ارشد محبوب این شرکت به‌طور ناگهانی از دنیا رفت و بعد جاناتان کرپ که پیش از این ناشر سایمون اند شوستر بود جایگزین او شد. این شرکت همچنین با اقامه دعوی از سوی خانواده ترامپ و دولت روبه‌رو شد، زیرا رئیس‌ جمهور تلاش می‌کرد جلوی انتشار کتاب‌های جان بولتون و مری ال. ترامپ را که منتقدش بودند بگیرد اما موفق نشد.
 
علی‌رغم چنین موانعی سایمون اند شوستر سال سودآوری داشت. تا ماه سپتامبر با ۸ درصد افزایش، درآمد آنها به ۶۴۹ میلیون دلار و سود پیش از مالیات‌شان با ۶ درصد افزایش به ۱۱۵ میلیون دلار رسید.
 
برای ویاکام سی‌بی‌اس، مالک سایمون اند شوستر، معامله‌ای تمام نقدی به شرکت کمک خواهد کرد که بدهی ۲۱ میلیارد دلاری خود را پرداخت کند و پرداخت سود سهام به سهامداران را ادامه دهد. فروش سایمون اند شوستر بخشی از فعالیت گسترده‌ای است که در سرتاسر صنعت رسانه در حالی رخ می‌دهد که مشاغل وابسته از هم جدا و یا تعطیل می‌شوند. ویاکام سی‌بی‌اس که استودیوهای پارامونت و نیکلودئون را نیز در اختیار دارد آینده خود را بر رسانه‌های جاری سرمایه‌گذاری کرده و کتاب نقش چندانی در این استراتژی ایفا نمی‌کند.
 
آقای کرپ و دنیس ایولائو، مدیر اجرایی و مدیر مالی سایمون اند شوستر همچنان به عنوان رؤسای انتشارات تحت مالکیت جدید باقی خواهند ماند. جاناتان کرپ هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت سایمون اند شوستر استقلال تحریریه خود را حفظ خواهد کرد و همچنان به چاپ کتاب‌های خود تحت مالکیت جدید ادامه خواهد داد.
 
او گفت: «این شرکت به آزادی عمل خلاقانه ناشران احترام می‌گذارد. ما همچنان به رقابت با یکدیگر ادامه خواهیم داد. نشر کاری است که با اشتیاق فردی برای کتاب‌ها و نویسندگان هدایت می‌شود.»
 

مارکوس دال، مدیر اجرایی شرکت و عضو هیات اجرایی برتلسمان گفت نگرانی‌ها درباره اینکه تملک سایمون اند شوستر توسط شرکتش باعث ایجاد حق انحصار و از بین رفتن رقابت می‌شود، بیش از آمار مبتنی بر «سیاست‌ها و استنباط‌ها» است.
 
او گفت: «صنعت نشر در مقایسه با سایر صنایع بسیار غیرمتمرکز و پراکنده است. ما از این بابت مطمئن هستیم که مجوز معامله را دریافت خواهیم کرد و همچنین اطمینان داریم که می‌توانیم سطح ارائه خدمات به نویسندگان، نماینده‌ها و خرده‌فروشان افزایش دهیم.»
 
هنوز بعضی نویسندگان و سازمان‌های ادبی از این خبر که بزرگ‌ترین شرکت انتشاراتی می‌تواند سهمی بیش از این در بازار به دست آورد نگران‌اند. جیسون پینتر، نویسنده، ناشر و بنیان‌گذار شرکت چاپ و نشر مستقل پلیس بوکز گفت: «نگرانم که این کار نویسندگان را از این صنعت بیرون کند. نگرانم که آدم‌های واقعا بزرگی که در این صنعت کار می‌کنند مجبور به ترک آن شوند.»
 
اتحادیه صنفی نویسندگان امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با فروش این شرکت مخالف است و از وزارت دادگستری خواست تا این معامله را به چالش بکشد. در این بیانیه آمده است: «تعداد موسسات انتشاراتی بزرگ از پنج به چهار خواهد رسید که به معنی کاهش بیشتر رقابت در فضایی است که همین حالا هم نامتراکم است. برای نویسندگان این بدان معناست که رقابت پیشنهاددهندگان برای خرید نسخه‌های آنها کمتر خواهد شد که این به‌طور اجتناب‌ناپذیری پیشنهادهای بالا را کاهش می‌دهد.»
 
ویاکام سی‌بی‌اس در این مدت چندین مُراجع به عنوان خریدار علاقه‌مند داشت؛ ازجمله شرکت‌های مالی و غول رسانه فرانسوی، ویوِندی، که از طریق موسسه انتشاراتی لاگاردر سهام ناچیزی در هچت دارد. سه رقیب اصلی برتلسمان، روپرت مرداک از شرکت نیوز کورپ که صاحب هارپر کالینز نیز هست و ویوِندی بودند.
 
سخنگوی برتلسمان گفت پنگوئن رندوم هاوس در سال‌های اخیر سهم بازار خود را از دست داده و آمازون را تهدیدی رقابتی برای بازار کلی کتاب دانست. این شرکت با استناد به داده‌های انجمن ناشران امریکا و یک گروه تجارت صنعت گفت ادغام پنگوئن رندوم هاوس و سایمون اند شوستر زیر ۲۰ درصد خواهد بود.
 
این فروش همچنین می‌تواند عواقب نامطلوبی برای اکوسیستم ادبی در پی داشته باشد. موسسات بزرگ‌تر برای مذاکره در مورد شرایط مطلوب با خرده‌فروشان بزرگی نظیر آمازون، بارنز اند نوبل و مراکز خرید بزرگ مجهزتر هستند و همچنین قادر به گسترش شبکه‌های بازاریابی و فروش مستقیم به مصرف‌کننده هستند تا به خرده‌فروشی‌ها وابسته نباشند.
 
موج ادغام‌ها برای نمایندگان ادبی و نویسنده‌ها به معنای خریداران بالقوه کمترِ کتاب‌هایی است که نویسنده آنها سابقه اثبات‌شده‌ای ندارند. دیوید کوهن، نماینده ادبی گفت: «پروژه‌هایی هستند که چند سال پیش ۱۵۰ هزار دلار فروخته می‌شدند و حالا ممکن است اصلا توسط موسسات بزرگ خریداری نشوند. در حالی که کتاب‌هایی که ۵۰۰ هزار دلار فروخته می‌شدند حالا احتمالا ارزشی یک میلیونی دارند. آنها ترجیح می‌دهند برای چیزی که بیشترین اتفاق نظر را درباره‌اش دارند، بزرگ‌تر عمل کنند.»
 
برخی از تحلیل‌گران این صنعت می‌گویند این فروش روند طولانی‌مدتی را که طی دهه گذشته به تعویق افتاده تسریع می‌کند، زیرا ناشران بیشتر به عناوین پرفروش و فهرست کتاب‌های موجود وابسته شده‌اند و درنتیجه موقعیت کمتری برای نویسندگان جدید و نویسندگان متوسط وجود خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها