دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
انتخاب شانزده کلمه برای توصیف سال 2020 توسط دیکشنری آکسفورد

ناشر دیکشنری آکسفورد اعلام کرد امسال قادر نیست برای توصیف سال 2020 یک کلمه را معرفی کند و شانزده کلمه را برای توصیف این سال عجیب انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، کلمه سال آکسفورد همیشه در تلاش برای بزرگداشت تغییرات زبانشناسی  و خلاقیت در زبان انگلیسی است و اغلب کلماتی را برجسته می‌کند که روح زمانه را انعکاس دهد.
 
البته موارد استثنا هم وجود دارد. به عنوان نمونه «اضطرار آب و هوایی» در سال 2018 یا «سمی» در سال 2017 به عنوان کلمه سال آکسفورد انتخاب شد.
 
و حالا 2020 فرا رسیده است و همه می‌دانند مشکل چیست! امسال بنیاد زبان آکسفورد، که ناشر دیکشنری آکسفورد است،  تصمیم گرفته است برای بهتر نشان دادن تأثیر پاندمیک کرونا بر روی زبان انگلیسی منتخبی از کلمات را به عنوان کلمات برتر سال معرفی کند.
 
کاترین کانر مارتین، رییس هیئت مدیره در این باره گفت: «متمایزترین اتفاق سال 2020 میزان و سطح تغییر بین‌المللی است. کرونا تجربه‌ای جهانی است و به همین دلیل همه برنامه‌ریزی‌ها و روش انجام کارها را تغیر داده است.
 
کلمه سال آکسفورد بر اثر میزان استفاده از این منبع است که یازده میلیارد کلمه از منابع مختلف مورداستفاده در کشورهای انگلیسی‌زبان را شامل می‌شود. این میزان جست و جو روح و ساختار یک سال را نمایندگی می‌کند یا اهمیتی فرهنگی به همراه دارد.
 
کلمات جدیدی هم در این سال ایجاد شده است. Covidiot برای کسانی که معتقدند کوید 19 واقعی نیست و doomscrolling که به عمل جست و جوی اخبار منفی اطلاق می‌شود از جمله این عبارات جدید هستند. همین موضوع نشان می‌دهد که چگونه پاندمیک حتی بر نوع سخن گفتن مردم تأثیر گذاشته و در مدتی کوتاه کلمات جدیدی به جامعه وارد کرده است.
 
علاوه بر این میزان استفاده از بعضی از کلمات به شکل عجیبی افزایش یافته است. به عنوان مثال کلمه «پاندمیک» 57 هزار درصد بیشتر از سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. «ویروس کرونا» اولین بار در سال 1968 ایجاد شد اما تا امروز استفاده گسترده‌ای از آن نشده بود.
 
در ماه ژانویه 2020 کلمه «استیضاح» در نتیجه مخالفت‌ها علیه دونالد ترامپ مورد استفاده قرار گرفت. در ماه آوریل کلمه «کرونا» حتی بیشتر از کلمات رایجی چون «زمان» مورد استفاده قرار گرفت. موضوعی که مارتین معتقد است خیلی عجیب است زیرا کلمات روزانه و رایجی در زبان انگلیسی وجود دارد. وقتی کلمه‌ای به عنوان کلمه سال انتخاب می‌شود میزان استفاده‌شان نسبت به سال گذشته یا نسبت به دیگر کلمات عادی بیشتر شده است اما هیچ‌وقت میزان استفاده در مقایسه با کلمات رایج بیشتر نمی‌شود.
 
Juneteenth یا «روز آزادی»، «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، decolonize یا «اعلام استقلال یک ایالت»، «توافق» دیگر کلمات رایج سال 2020 بودند که البته در مقایسه با کلمات مربوط به کوید 19 خیلی کمتر مورد استفاده قرار گرفتند.
 
کلمات مربوط به ویروس کرونا سبب شد میزان جست وجو کلمات مربوط به آب و هوا نسبت به سال گذشته کاهش یابد. سال گذشته «اضطرار آب و هوا» در میان فهرست کوتاه کلمات سال بود اما در ماه مارس که پاندمیک شدت یافت میزان جست و جوی کلمه «آب و هوا» نیز تا پنجاه درصد کاهش یافت.
 
البته ویروس کرونا سبب شد میزان استفاده از کلمات مربوط به حوزه سلامت مانند «فاصله اجتماعی»، «قرنطینه»، و «در خانه ماندن» افزایش یابد.
 
مارتین می‌گوید کلمات مورداستفاده امسال بیشتر منفی بودند و امیدوار است سال 2021 پر از کلمات مثبت و جذاب باشد تا وزنه منفی امسال را کاهش دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها