دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
چکش حراج بر کتابخانه شخصی تونی موریسون

کتابخانه شخصی تونی‌ موریسون، نویسنده فقید امریکایی که شامل بیش از 1200 جلد کتاب می‌شود به حراج گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- مجله گالری عنوان کرده که خانواده تونی موریسون اخیرا کتابخانه شخصی نویسنده امریکایی برنده نوبل ادبیات را که شامل بیش از 1200 جلد می‌شود به حراج گذاشته‌اند.

گفتنی است که این کتابخانه در آپارتمان نویسنده «دلبند» در محله ترابیکا در منهتن نیویورک بوده که ماه گذشته به قیمت بیش از 4 میلیون دلار در معرض فروش گذاشته شد.

 بر اساس این خبر کتابخانه تونی موریسون مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های شگفت‌انگیز و غافلگیر‌کننده را در خود دارد که شامل کتاب‌هایی از لنگستون هیوز، جیمز بالدوین، زورا نیل هرستون، سوزان سانتاگ، هیلاری منتل و کلینتون‌ها و اوباما می‌شود.



 «بیوگرافی لیندون جانسون» نوشته رابرت کارو، «داستان باراک اوباما» نوشته دیوید مارانیس و «احیا» نوشته استفن کینگ نیز سه کتابی بوده‌اند که موریسون روی میز کنار تخت خود داشته و یک نسخه از مجله مردم، «People Magazine» شماره دسامبر سال 2019 با تصویر میشل اوباما روی جلد و صفحاتی درباره نویسنده «دلبند» نیز در میان کتاب‌های او بوده است.

در کتابخانه موریسون کتاب‌های نوشته خود نویسنده نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله یک نسخه کلاسیک مصور طلاکوب از کتاب «آواز سلیمان» که در سال 1977 منتشر شده بود.

این مجموعه همچنین از عادت‌های مطالعه نویسنده سیاه‌پوست برنده نوبل ادبیات نکاتی را آشکار می‌کند؛ به عنوان مثال به ندرت نشانی از تاخوردگی در گوشه ورق‌های کتاب‌های موریسون دیده شده و این‌که او عادت نداشته موقع خواندن جلد کتاب را تا کند و یا برای نشانه‌گذاری از بوک‌مارک استفاده کند. در مقابل موریسون برای گذاشتن علامت میان کتاب‌ها از پاکت و مقوا و اشیا دیگر استفاده می‌کرده است.

اما شاید یکی از جذاب‌ترین آیتم‌ها در کتابخانه شخصی او یک نسخه کتابخانه‌ای از رمان خودش با عنوان «آبی‌ترین چشم» باشد که  هر صفحه آن مملو از حاشیه‌نویسی‌ها و خط‌گذاری‌ها است و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این یادداشت‌ها را خود نویسنده با وسواس بر کتابش نوشته و یا یک خواننده ناشناس که آن‌قدر برای موریسون جذاب بوده که از بازگرداندن کتاب به کتابخانه صرف‌نظر کرده است.

تونی موریسون نویسنده اهل امریکا بود که به عنوان اولین زن سیاهپوست آمریکایی و اولین زن سیاه‌پوست در میان تمام ملیت‌ها جایزه نوبل ادبیات را برای کتاب «دلبند» در سال 1993 میلادی دریافت کرد. او در طی پنج دهه فعالیت خود در جهان ادبیات جوایز دیگری را از جمله جایزه پولیترز، جایزه حلقه منتقدین کتاب امریکا و بنیاد قلم امریکا را نیز از آن خود کرد. آثاری چون «آبی‌ترین چشم»،«این کتاب را بسوزان»،«بهشت»، «جاز»،«خدا به کودک کمک کند» و «خانه» از جمله رمان‌های اوست که همگی به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.

 تونی موریسون در سال 2019 و در سن 88 سالگی چشم از جهان فروبست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها