یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کتاب صوتی برای کودکان مفید است/تحقیق و نظرسنجی بنیاد ملی ادبی بریتانیا

نظرسنجی و تحقیقی در بریتانیا نشان داده است که گوش دادن به کتاب صوتی در ایام قرنطینه برای نوجوانان مفید بوده و موجب آرامش و کاهش استرس شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ، اتحادیه ناشران بریتانیا به اقدام مثبت دولت این کشور در کاهش مالیات بر ارزش افزوده‌ کتاب‌های الکترونیک اشاره کرده است که به گفته این اتحادیه تاثیر بسزایی در فروش بالای این کتاب‌ها در ایام قرنطینه داشته است. حالا این اتحادیه با انتشار بیانیه‌ای به تحقیقی توسط کتابخانه ملی بریتانیا و بنیاد ملی ادبی بریتانیا (NLT) نیز اشاره کرده است که نشان می‌دهد کتاب‌های صوتی در ایام قرنطینه نسبت به بقیه کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان مفیدتر هستند.
 
اتحادیه ناشران بریتانیا از دولت این کشور خواسته است مثل سایر کتاب‌ها، مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های صوتی را نیز بردارد چون علاقه به این کتاب‌ها در ایام قرنطینه در میان کودکان و نوجوانان زیاد گزارش شده است.
 
بنیاد ملی ادبی بریتانیا موسسه‌ای خیریه و غیردولتی است که در سال 1992 توسط سیمون هورنبی تاجر انگلیسی برای کمک به خانواده‌های این کشور در بالا بردن سطح سواد کودکان تاسیس شد. این بنیاد در سال‌های گذشته با کمک‌های خیریه جمع‌آوری شده با کمک شرکت‌های تجاری سعی در ارتقای سطح سواد و مطالعه خانواده‌ها و کودکان دبستانی کرده است.
 
این بنیاد اخیراً در گزارشی گفته بود که آمارهای سال 2019 نشان می‌دهند که تنها 26درصد کودکان و نوجوانان زیر 18سال به طور روزانه کتاب مطالعه کردند ولی در گزارش جدید این بنیاد معلوم شده است که در ایام قرنطینه نرخ مطالعه به خصوص گوش دادن به کتاب‌های صوتی در میان کودکان و نوجوانان بیشتر شده است.
 
بر اساس نظرسنجی این بنیاد از زمان شیوع ویروس کرونا مقدار بیشتری از نوجوانان در بریتانیا به کتاب صوتی گوش داده و تحقیقات نشان می‌دهد که میزان رضایت والدین از آنها نیز بیشتر شده است. در این نظرسنجی بیش از 58هزار نوجوان بین 5 تا 18 سال به پرسشنامه‌هایی درباره علاقه به کتاب‌های صوتی و میزان دسترسی به آنها را تکمیل کردند که معلوم شد گوش دادن به کتاب صوتی برای آنها مفید بوده است و موجب آرامش و کاهش استرس شده است.
 
از فواید گوش دادن به کتاب صوتی در میان این جمعیت می‌توان به بهبود مهارت‌های مطالعه کتاب‌های دیگر، بهبود سلامت روحی روانی، بالا رفتن قدرت درک مطالب و علاقه به خواندن کتاب‌های بیشتر اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهند میزان رضایت والدین از فرزندان مخاطب کتاب‌های صوتی بیشتر از رضایت والدین از فرزندان مخاطب کتاب‌های الکترونیک بوده است. البته آماری درباره کتاب‌های چاپی منتشر نشده است.
 
بیش از 42 درصد از شرکت‌کنندگان نوجوان در نظرسنجی بنیاد ادبی بریتانیا گفتند که تا قبل از شیوع کرونا و ایام قرنطینه هیچ وقت به کتاب صوتی گوش نداده بودند ولی در زمان قرنطینه به این کتاب‌ها علاقمند شدند. آمار جالب‌تر این است که بیش از 69درصد از مخاطبان این نظرسنجی اعلام کردند که گوش کردن به کتاب صوتی موجب شده تا درک راحت تری از محتوای کتاب‌ها داشته باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها