چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
کریگ براون برنده جایزه بیلی جیفورد 2020 شد

کریگ براون، منتقد و هجونویس انگلیسی به عنوان برنده جایزه بیلی جیفورد، که مهم‌ترین جایزه در بزرگداشت آثار غیرداستانی است، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، کریگ براون، نویسنده انگلیسی با کتاب «یک دو سه چهار: بیتلز در طول زمان» برنده مهم‌ترین‌ جایزه غیرداستانی بریتانیا شد.
 
«بیتلز در طول زمان» ترکیبی از نامه‌های طرفداران گروه بیتلز، مصاحبه‌ها، تاریخ، خاطرات، و تاریخچه فروش آلبوم‌ها است. هیئت داوران کتاب را «لذت‌بخش، پر از تفکر و دیدگاهی اصیل درباره موضوعی قدیمی» خواندند و اعلام کردند براون توصیفی جدید از صنعت زندگینامه‌نویسی ارائه کرد.
 
براون پس از خبر دریافت جایزه گفت: «برای من هنوز عجیب است که در پایانِ بیتلز اعضای آن زیر 30 سال داشتند. دوست داشتم تأثیرگذاری این گروه را بر روی همه از گروه کویین تا چارلز منسون نشان دهم.»
 
«تسخیر روح  آلما فیلدینگ: داستان واقعی یک روح» نوشته کیت سامراسکیل، «اسپارتاکوس سیاه‌پوست: زندگی حماسه‌ای توسینت لوورچر» نوشته سادیر هازارسینگ، «اجسام ما: میدان جنگ آن‌ها: جنگ با زن‌ها چه می‌کند» نوشته کریستین لَم، «ایده مغز: تاریخچه» نوشته ماتیو کاب، «غریبه در شهر تفنگ.: زندگی یک زن در ژاپن قرن نوزدهم» نوشته اِیمی استنلی از دیگر آثار حاضر در فهرست نهایی بودند که قافیه را به کریگ بروان باختند.
 
جایزه ادبی «بیلی جیفورد» پیش از این با نام جایزه «ساموئل جانسون»، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم شناخته می‌شد که آثار مهمی در زمینه غیرداستانی، از جمله زندگی‌نامه نویسندگان بزرگ انگلستان را در کارنامه خود دارد. این جایزه هر ساله به بهترین اثر غیرداستانی به زبان انگلیسی اهدا می‌شود.
 
 جایزه بهترین کتاب غیرداستانی «بیلی جیفورد» در سال 2016  به کتاب «خیابان شرقی غربی» نوشته «فیلیپ سَندز» و در سال 2017 به کتاب «چگونه از طاعون جان سالم به در ببریم» نوشته دیوید فرانس، و در سال 2018 به «چرنوبیل: تاریخچه یک تراژدی» نوشته سرهی پلاخی و در سال 2019 به «پنج: زندگی ناگفته زنانی که توسط جک ریپر به قتل رسیدند» نوشته هالی روبن‌هولد، اهدا شد.
 
 برنده اصلی جایزه «بیلی جیفورد» در سال‌های گذشته هدیه 30 هزار پوندی دریافت می‌کرد و به هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی نیز 1000 پوند تقدیم می‌شد اما از سال گذشته تاکنون به برنده جایزه 50 هزار پوندی اهدا می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها