سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کاهش علاقه یادگیری در کودکان در مطالعه آنلاین

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مطالعه آنلاین، لذت و علاقه یادگیری را در کودکان به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تارنمای روزنامه نیوزلند هرالد، نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یادگیری و مطالعه به صورت آنلاین روی کامپیوتر و یا تبلت‌ها لذت یادگیری را در کودکان به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 این تحقیق که از سوی وزارت آموزش نیوزلند انجام شده آخرین گزارش از مجموعه مطالعاتی است که به دنبال چرایی کاهش علاقه شدید کودکان 5 تا ده سال نیوزلندی به خواندن صورت گرفته است.

نتیجه این تحقیق نشان داد که ارتباط معنا‌داری بین فعالیت‌های آموزش آنلاین و میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مطالعه وجود دارد؛ به این ترتیب دانش‌آموزانی که دو یا سه بار در هفته در فعالیت‌های آموزش آنلاین شرکت می‌کنند علاقه‌مندی کمتری به مطالعه از خود نشان می‌دهند.

بررسی دقیق‌تر آشکار کرد میزان علاقه‌مندی به یادگیری در دانش‌آموزانی که در حین یادگیری و خواندن بیشتر ملزم به نوشتن روی تبلت یا کامپیوتر بوده‌اند پایین‌تر و برعکس در فعالیتی که دانش‌آموز حین خواندن، نگاه کم‌تری به کامپیوتر داشته علاقه به خواندن به میزان قابل‌توجهی بیشتر بوده است.

در این مطالعه دانش‌آموزان نیوزلند بیشترین میزان دسترسی(93 درصد) را به کامپیوتر داشته و میزان دسترسی دانش‌آموزان به کامپیوتر در کشورهایی مثل امریکا 70 درصد، استرالیا 75 درصد، و سنگاپور 55 درصد بوده است. با این وجود دانش‌آموزان نیوزلندی در آزمون خواندن رتبه 532 را که پایین‌ترین رتبه در جدول بود به دست آوردند؛ در حالی‌که رتبه خواندن دانش‌آموزان در استرالیا 544، در امریکا 549 و در سنگاپور 576 بوده است.

والدین یکی از کودکان مورد مطالعه می‌گوید به فرزندم اجازه می‌دهم تا روزانه حداکثر 1 ساعت و نیم از گوشی خود استفاده کند؛ زیرا می‌دانم وقتی او با گوشی‌ خود مشغول نیست به احتمال زیاد در حال مطالعه است. او می‌گوید «قطعا مخالف دنیای دیجیتال نیستم؛ زیرا بخش مهمی از دنیای کودکان امروز را شکل می‌دهد اما نمی‌توانم اجازه دهم که همه دنیای کودکم را تسخیر کند.»

این مطالعه پیشنهاد می‌دهد دلیل این که کودکان ممکن است از خواندن آنلاین نسبت به کتاب لذت کم‌تری ببرند این است که کتاب‌های چاپی نسبت به رایانه‌ها از متون و تصاویر ساده‌تر و قابل‌فهم‌تری برخوردار هستند.

با این حال یک استاد دانشگاه مک‌گایر که سال‌هاست درباره یادگیری دیجیتال و تاثیر اپ‌ها در یادگیری تحقیق کرده می‌گوید اپلیکیشن‌ها در صورتی که کارکردی مشابه کتاب‌های چاپی و به دور از برنامه‌های پرت‌کننده حواس داشته باشند می‌توانند در یادگیری موثر واقع شوند.

او می‌گوید کودکان از اپلیکیشن‌هایی بیشتر بهره می‌برند که یک شخص واقعی مثل یک معلم به آن‌ها آموزش دهد؛ زیرا آن‌ها می‌توانند با شخص واقعی بهتر ارتباط برقرار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها