دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
وضعیت عکس آمریکا و انگلیس در خرید کتاب‌های دانشگاهی

هزاران نفر از کارمندان دانشگاه‌های بریتانیا شکایتی علیه ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های الکترونیک دانشگاهی در این کشور تنظیم کردند درحالی که در آمریکا دانشجویان از گرانی کتاب‌های چاپی شکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدز، هزاران نفر از کارمندان دانشگاه‌های بریتانیا شکایتی علیه ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های الکترونیک دانشگاهی در این کشور تنظیم کردند و از دولت و دادگاه‌های کشور خواستند در مقابل سیر صعودی قیمت‌های این نوع از کتاب‌ها تصمیمات جدی اتخاذ کنند. آنها در شکایت‌نامه خود اعلام کردند که کتاب‌های الکترونیک دانشگاهی بدون دلیل و روند معقول در حال افزایش است.
 
در این نامه که یک نسخه از آن برای نمایندگان و مسئولان پارلمان در حوزه آموزش عالی نیز ارسال شده، گفته شده است که افزایش قیمت با گذشت زمان مسئله‌ای عادی و منطقی است ولی طی چند ماه گذشته قیمت بسیاری از کتاب‌های الکترونیک دانشگاهی 200درصد افزایش داشته است و این مسئله نشان می‌دهد که ناشران از وضعیت بحران کرونا سوءاستفاده می‌کنند.
 
در این نامه کارمندان دانشگاهی در بریتانیا روی این مسئله تاکید شده است که دانشجویان به خاطر گرانی کتاب‌های چاپی به سمت انواع الکترونیک آن روی می‌آورند و ناشران نیز با علم به این قضیه کتاب‌های خود را گران می‌کنند. بر اساس محتویات نامه بودجه‌های دانشگاه‌ها در حوزه کمک‌ هزینه‌های تهیه کتاب برای دانشجویان محدود شده است و همین امر مشکل مضاعفی برای تهیه کتاب‌ شده است.
 
بر اساس آمارهای داده شده در این نامه گفته شده است که یک کتاب دانشگاهی چاپی با قیمت 44پوند در مقایسه با نوع الکترونیک آن با قیمت تقریباً 500پوند برای سه کاربر معقول نیست. گرانی کتاب‌های الکترونیک در بریتانیا درحالی است که در آمریکا وضعیت معکوسی حاکم است.
 
گزارش‌های جدید موسسات و سازمان‌های آماری در دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد دانشجویان این کشور همچنان به خاطر گرانی کتاب‌های درسی چاپی ترجیح می‌دهند از انواع الکترونیک این کتاب‌ها استفاده کنند.
 
آمارهای ارائه شده توسط موسسه تحقیقاتی آکادمیک لایف‌استایل نشان می‌دهد که دانشجویان آمریکایی نسبت به سال‌های گذشته پول کمتری بابت خرید کتاب‌های چاپی صرف می‌کنند و در عوض ترجیح می‌دهند از نسخه‌های الکترونیک استفاده کنند. بسیاری از دانشجویان تنها به کتابخانه‌ها برای تهیه این کتاب‌ها وابسته هستند.
 
بر اساس آمارهای این موسسه آمریکایی در بین سال‌های 2014 تا 2015 هر دانشجوی آمریکایی سالیانه به طور متوسط 691 دلار برای خرید کتاب‌های درسی چاپی هزینه کرده است درحالی که این رقم بین سا‌ل‌های 2019 تا 2020 به 422دلار رسیده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها