پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های الکترونیک در بریتانیا صفر شد

دولت گفته است با برداشتن مالیات از کتاب‌های الکترونیک امیدوار است رونق مجدد به بازار کتاب برگردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایبوک‌ریدر، با وجود شیوع ویروس کرونا و قرنطینه مردم و رکورد بازار کتاب دولت انگلیس برای کاهش هزینه‌های تولید کتاب‌های الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده (VAT) این کتاب‌ها را از 20درصد به صفر رساند. دولت گفته است با برداشتن مالیات از کتاب‌های الکترونیک امیدوار است رونق مجدد به بازار کتاب برگردد.
 
البته به گفته کارشناسان بازار کتاب تصور بر این بود که حذف مالیات باعث کاهش قیمت متوسط ​​کتاب‌های الکترونیک شود ولی تا کنون چنین اتفاقی در بریتانیا نیفتاده است چون شرکت‌های بین المللی مثل آمازون قیمت‌های خود را بر اساس سیاست‌های خودشان تعیین می‌کنند.
 
میانگین قیمت 100 کتاب پرفروش آمازون در کتابخوان الکترونیک کیندل با افزایش 33درصدی از 2.30 پوند به 3.06    2.30 پوند به 3.06 پوند  رسیده است و این درحالی است که از 100 عنوان ، 45 عنوان قیمت افزایش یافته و 33 عنوان ثابت مانده است. فقط 22 عنوان از قیمت آنها کاسته شده است. احتمالاً به این دلیل است که اکثر قریب به اتفاق کتاب‌های الکترونیکی موجود در 100 کتاب برتر توسط ناشران تنظیم شده‌اند و آنها هرگز قیمت خود را با سیستم جدید مالیات بر ارزش افزوده بریتانیا تنظیم نکرده‌اند.
 
بیایید نگاهی به برخی از عناوین کتاب‌های الکترونیک بیندازیم که قیمت آنها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. قیمت «ماه آبی» (Blue Moon) در مجموعه موفق جک ریچر، با افزایش 1 پوندی به 5.99 پوند افزایش یافته، در حالی که اولین رمان از روت جونز ، خالق مشترک Gavin & Stacey ، با قیمت 1.99 پوند در ماه آوریل در دسترس بود ، اما کاربران کیندل باید 4.99 پوند پرداخت کنند. خاطرات طنز «آدام کی» اکنون 2.99 پوند است که 50درصد بیشتر از قیمت آن در ماه آوریل است. یک کتاب خودآموزی ژاپنی با عنوان «شجاعت برای دوست نداشتن» هم اکنون 4.68 پوند هزینه دارد ، در حالیکه قیمت آن در ماه گذشته 4.31 پوند بود.
 
آمازون افزایش قیمت کتاب‌های الکترونیک به گردن ناشران انداخته است و می‌گوید آنها با توجه به رکود بازار قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. البته گفتنی است که ظرف چند ساعت پس از اعلامیه دولت بریتانیا برای حذف مالیات بر کتاب‌های الکترونیک قیمت‌ میلیون‌ها جلد از این کتاب‌ها به سرعت کاهش داشته است.
 
آمازون در بیانیه‌ای از تصمیم دولت بریتانیا برای حذف مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌های الکترونیک استقبال کرده و گفته امیدوار است قیمت‌ها هم تحت تاثیر این تصمیم کاهش پیدا کند.
 
شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه در کشور بریتانیا موجب شده بود ناشران قیمت کتاب‌های الکترونیک را به طور متوسط 17درصد نسبت به نیمه اول سال جاری افزایش دهند. در مورد کتاب‌های چاپی نیز ناشران با مشکل فروش روبرو هستند ولی استفن لاتینگا دبیر اجرایی اتحادیه ناشران بریتانیا تصمیم دولت را امیدوارکننده و موثر می‌داند. وی گفت: به طور حتم چنین اقدامی در رونق بازار کتاب‌های الکترونیک تاثیرگذار است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها