جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۷
سخنرانی باراک اوباما در مراسم جایزه بوکر 2020

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار است در مراسم آنلاین برگزاری جایزه بوکر درباره ارزش خواندن آثار حاضر در بوکر سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، قرار است باراک اوباما برای مدتی از سیاست و هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری دور شود تا خود را برای انتشار کتابش و همچنین سخنرانی در مراسم بوکر امسال آماده کند.
 
رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده یکی از مهمانان این مراسم آنلاین خواهد بود که در تاریخ نوزدهم نوامبر برگزار می‌شود. مدتی پیش برگزاری مراسم بوکر به دلیل همزمانی با انتشار اولین جلد از کتاب خاطرات اوباما تحت عنوان «سرزمین موعود» به تعویق افتاد و دو روز دیرتر از زمانی که قبلاً اعلام شده بود برگزار خواهد شد.
 
اوباما تنها مهمان این مراسم نیست و کازوئو ایشی‌گورو، مارگارت آتوود، و برناردین اِواریستو هم در این مراسم شرکت خواهند کرد.
 
اوباما که کتابخوانی حرفه‌ای است، از زمان ترک کاخ سفید همیشه به طرفداران کتاب‌های موردعلاقه‌اش را پیشنهاد کرده است. در میان فهرست کتاب‌های موردعلاقه‌اش در سال گذشته نام کتاب «دختر، زن، و دیگری» نوشته برناردین اِواریستو، «آدم‌های معمولی» نوشته سالی رونی، و «تالار گرگ» نوشته هیلاری منتل هم به چشم می‌خورد.
 
برنده جایزه بوکر به طور معمول در مهمانی شام در گیلدهال شهر لندن برگزار می‌شود اما امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا قرار است با همکاری تلویزیون بی‌بی‌سی به صورت زنده برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود.
 
قرار است اوباما درباره ارزش خواندن آثار بوکر سخنرانی کند. دوشس کورنوال درباره اهمیت کتابخوانی در دوره پاندمیک سخن خواهد گفت، و کانال چهار رادیو مصاحبه‌ای با گازوئو ایشی‌گورو، نویسنده بریتانیایی-ژاپنی برنده نوبل ادبیات مصاحبه کند و از او درباره برنده شدن در دو جایزه بوکر و نوبل سؤال کند.
 
آتوود و اِواریستو هم به بینندگان خواهند گفت که از زمانی که به صورت مشترک برنده جایزه بوکر در سال گذشته مشغول چه کاری بوده‌اند. پیش از اعلام برنده هم مصاحبه‌ای با مارگارت بیزبی، رئیس هیئت داوران امسال در کانال چهار انجام خواهد شد.
 
«جسد قابل سوگواری» نوشته سیتسی دانگرامبگا»، پادشاه سایه» نوشته مازا منگیست، «شاگی بِین» نوشته داگلاس استوارت، «زندگی واقعی» برندون تایلز، «شکر سوخته» نوشته آونی دوشی، «سرزمین ناشناخته جدید» نوشته دیان کوک نامزدهای نهایی جایزه بوکر امسال هستند.
 
لی چایلد، نویسنده آثار معمایی، لِم سیسای، شاعر، سمیر رحیم، منتقد، و امیلی ویلسونف صاحب‌نظر دوره کلاسیک از اعضای هیئت داوران امسال هستند و معتقدند این شش رمان بسیار تأثیرگذار هستند که چنین جایگاهی به دست آورده‌اند.
 
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند. سال گذشته مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به صورت مشترک برنده جایزه 50 هزار دلاری بوکر شدند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها