سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
«قرنطینه» به عنوان کلمه سال دیکشنری کالینز انتخاب شد

با رسیدن به پایان سال میلادی دیکشنری‌های معروف دنیا کلمات سال خود را انتخاب می‌کنند. امروز مشخص شد کاربران کلمه «قرنطینه» را بیشتر از هر کلمه دیگری در دیکشنری کالینز جست و جو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، «قرنطینه» کلمه‌ای است که در سال 2020 زندگی انسان‌ها در سراسر دنیا را تغییر داد تا حالا کلمه سال دیکشنری کالینز شود.
 
«قرنطینه» در دیکشنری کالینز «تحمیل محدودیت‌های سخت بر روی سفر، ارتباط اجتماعی، و دسترسی به فضاهای عمومی» توصیف شده است و استفاده از آن در طول سال گذشته به شدت افزایش یافت.
 
دیکشنری کالینز چهار و نیم میلیارد کلمه را در خود جای داده است که شامل کلمات نوشتاری از وبسایت‌ها، کتاب، و روزنامه و همچنین کلمات محاوره از رادیو، تلویزیون، و مکالمه‌های روزمره می‌شود. کالینز اعلام کرد استفاده از کلمه «قرنطینه» در طول سال گذشته شش هزار درصد افزایش یافته است.
 
در سال 2019 چهار هزار مثال از مواردی که کلمه «قرنطینه» در آن استفاده شده بود مورد استفاده قرار می‌گرفت اما این تعداد در سال 2020 به 25 هزار مورد رسید.
 
هلن نیوستاد، مشاور محتوای زبانی کالینز می‌گوید: «زبان انعکاس دنیای اطراف ما است و سال 2020 در کنترل پاندمیک جهانی بود. «قرنطینه» را به عنوان کلمه سال انتخاب کردیم زیرا نشان‌دهنده تجربه میلیاردها انسان است که مجبور شدند زندگی خود را محدود کنند تا دچار ویروس کرونا نشوند. قرنطینه بر زندگی کاری، تحصیلی، اجتماعی، و حتی نوع خریدمان تأثیر گذاشته است. با وجود ورود بسیاری از کشورها به قرنطینه دوم «قرنطینه» کلمه مناسبی برای یادآوری نیست اما زندگی مردم جهان در سال 2020 را در یک کلمه خلاصه می‌کند.»
 
دیگر کلمات مربوط به پاندمیک مانند «ویروس کرونا»، «فاصله اجتماعی»، «انزوا»، و «مرخصی بدون حقوق»  جز ده کلمه برتر سال 2020 به انتخاب دیکشنری کالینز بود.
 
BLM که در واقع مخفف Black Life Matters (زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد) نیز به این فهرست راه یافت.
 
از دیگر کلماتی که در سال‌های گذشته منتخب کالینز بودند می‌توان به «اعتصاب آب و هوایی» در سال 2019، «یکبارمصرف» در سال 2018، «اخبار جعلی» در سال 2017، و «برگزیت» در سال 2016 اشاره کرد. البته امسال بسیاری از مردم کلمه «مِگزیت» را جست و جو کردند که در واقع «خروج دوک و دوشس ساسکس از خانواده سلطنتی است که در ماه ژانویه اعلام شده بود. کالینز اعلام کرد ساخته شدن چنین کلمه‌ای بر وزن برگزیت نشان می‌دهد این کلمه جای خود را در میان سخنان مردم باز کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها