سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
نویسنده تایلندی-کانادایی برنده جایزه گیلر شد

مراسم اعلام برنده جایزه گیلر، که مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا است، به صورت آنلاین برگزار شد و سووانخام تاماوونگسا با مجموعه داستان کوتاه «چطور کلمه «چاقو» را تلفظ کنیم؟» برنده جایزه صد هزار دلاری شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیوزوایر، مراسم اعلام برندگان جایزه معتبر گیلر با اجرای اریک مک‌کورمک، بازیگر و کانادایی-آمریکایی به صورت آنلاین برگزار شد و جایزه صد هزار دلاری به سووانخام تاماوونگسا، نویسنده کانادایی-تایلندی رسید.
 
هیئت داوران در بیانیه خود اعلام کردند: «کتابی شگفت‌انگیز که تجربه مهاجرت را به صورت دردناکی زیبا توصیف می‌کند.»
 
تاماوونگسا در کمپ پناهندگان در تایلند به دنیا آمد و در تورنتو بزرگ شد. این نویسنده 42 ساله تاکنون چهار مجموعه شعر نوشته است و اشعارش در مجلات مهمی چون پاریس ریویو و آتلانتیک منتشر می‌شوند. «چگونه کلمه «چاقو» را تلفظ کنیم؟» اولین مجموعه داستان خانم نویسنده است و در واقع از تجربه شخصی‌اش الهام گرفته شده است.
 
پس از اعلام خبر جایزه زنگ در خانم تاماوونگسا به صدا درآمد و حایزه تقدیم او شد. تاماوونگسا پس از دریافت جایزه گفت: «سی و شش سال پیش که به مدرسه می‌رفتم کلمه «چاقو» یا Knife را درست تلفظ نکردم و جایزه نگرفتم اما امشب جایزه گرفتم.»
 
 
دو مجموعه داستان کوتاه و سه رمان به فهرست نهایی امسال راه پیدا کرده بودند. «دونده مرز» نوشته گیل آدامسون(رمان)، «اینجا تاریکی» نوشته دیوید برگن (مجموعه داستان کوتاه)، «قطب‌نمای نور» نوشته شانی موتو (رمان)، «هتل شیشه‌ای» نوشته امیلی مندل (رمان) نامزدهای حاضر در فهرست نهایی بودند.
 
در جایزه گیلر 100 هزار دلار به بهترین داستان یا مجموعه کوتاه کانادایی، که به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد، اهدا می‌شود و هر کدام از نامزدهای نهایی 10 هزار دلار دریافت می‌کنند.
 
هیئت داوران درباره فهرست اولیه گفته بودند: «در این زمانه پرآشوب، هیئت داوران مسئولیت انتخاب این فهرست را جدی گرفتند. دوست داشتیم بهترین آثار داستانی امسال را انتخاب کنیم. با وجود مشکلات پاندمیک متوجه شدیم که آثار داستانی بی‌نظیری در سراسر کانادا منتشر شد. این ماه‌های پر از لذت خواندن آثار مختلف و داستان‌های زیبا شد. مفتخریم که این چهارده اثر را به عنوان نتیجه گفت‌وگوهایمان به شما معرفی کنیم. معتقدیم این فهرست بلند انعکاس مشخصی از ارتباط استعدادهای کشور کانادا با جهان است. از نویسندگان حاضر در این فهرست صادقانه تشکر می‌کنیم و تبریک می‌گوییم.»
 
مارک ساکاماتو، نویسنده موفق کانادایی به عنوان رئیس هیئت داوران امسال فعالیت کرد. اِدِن رابینسون و دیوید چاریاندی، نویسندگان کانادایی، تام راچمان، نویسنده کانادایی-بریتانیایی، و کلیر آرمیتستِد، منتقد ادبی گاردین دیگر اعضای هیئت داوران هستند که 114 کتاب را خواندند و در نهایت به چهارده اثر در فهرست اولیه، نهایی، و در نهایت برنده رسیدند.
 
دایانا کرال، نوازنده معروف پیانو و خواننده نیز در این مراسم اجرا داشت. پیش از این مارگارت آتوود در سال 1996 با داستان «گریس دیگر» و آندره الکسیس با داستان «پانزده سگ» در سال 2015 برنده جایزه گیلر شده‌اند. سال گذشته هم ایان ویلیامز با داستان «بازتولید» برنده جایزه معتبر گیلر شد.
 
جایزه گیلر با هدف بزرگداشت «برتری» در ادبیات کانادا در سال 1994 ایجاد شد. جک روبینویچ در سال 94 برای بزرگداشت یاد و خاطره همسر روزنامه‌نگارش «دوریس گیلر»، که یک سال قبل از آن از دنیا رفته بود، ایجاد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها