یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
داستان اودیبل و چالش جدید این شرکت در بازار کتاب‌های صوتی اسپانیایی زبان

گزارش‌های منتشر شده از آمازون حاکی از افزایش حوزه کتاب‌های صوتی است و به نظر می‌رسد قرار است این حوزه به یکی از بخش‌های اصلی فروش کتاب‌های این شرکت تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر،  مسئولان آمازون در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه فروش کتاب‌های الکترونیک و صوتی کرده‌اند به طوری که قبل از شیوع ویروس کرونا فروش کتاب‌های صوتی و دیجیتالی به طور قابل توجهی نسبت به کتاب‌های چاپی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. گزارش‌های منتشر شده از آمازون حاکی از افزایش حوزه کتاب‌های صوتی است و به نظر می‌رسد قرار است این حوزه به یکی از بخش‌های اصلی فروش کتاب‌های این شرکت تبدیل شود.
 
سایت اودیبل(Audible) متعلق به آمازون سال‌ها در حوزه تولید و عرضه کتاب‌های صوتی فعالیت داشته و به تازگی در حوزه تولید پادکست‌های کتاب نیز ورود کرده است که در ماه‌های گذشته موفقیت‌های چشم‌گیری در تصرف بازار پادکست‌های ادبی کسب کرده است. اودبیل پیش از این چند شرکت تولید فایل‌های صوتی مستند را خریداری کرده و با بسیاری از هنرمندان و صداپیشه‌گان آمریکایی قرارداد امضا کرده‌اند و قصد دارند غول این حوزه یعنی اسپاتیفای را نیز کنار بزنند.
 
اسپاتیفای (Spotify) یک رسانه موسیقی، پادکست و ویدئو است که به‌طور رسمی در ۷ اکتبر ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. این شرکت سوئدی مثل آمازون از طریق پرداخت اشتراک به کاربرانش اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی مختلفی از جمله کتاب‌ها و فایل‌های صوتی را دریافت کنند. کاربران می‌توانند لیست‌های پخش را ایجاد، ویرایش و به اشتراک بگذارند. همچنین آن‌ها می‌توانند قطعات را بر روی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با دیگر کاربران لیست‌پخش بسازند. اسپاتیفای دسترسی به بیش از ۳۰ میلیون فایل صوتی را فراهم کرده است.
 
سایت خبری اقتصادی بلومبرگ در گزارشی به تاریخ 22 ماه می نوشت: سایت اودیبل متعلق به آمازون در حال تغییر ساختارهای تجاری خود است و ظاهراً نمی‌خواهد تنها در دنیای صدا نظاره‌گر باشد و کتاب صوتی بفروشد. بر اساس این گزارش اودیبل قصد دارد از طریق زیرساخت‌های آمازون و بخش موسیقی این شرکت (Amazon Music) پادکست را نیز به این سرویس اضافه کند.
 
یکی از آخرین چالش‌ها و اقدامات پرخطر اودیبل در بازار کتاب‌های صوتی اسپانیایی زبان تبعیت از همکاران خود کتابخوان کیندل است. کاربران کیندل بر خلاف کاربران کتاب‌های صوتی با پرداخت هزینه‌ کمتر از 10 دلار در ماه می‌توانند به صورت نامحدود از کتاب‌های عرضه شده در کتابخانه آمازون استفاده کنند ولی کاربران کتاب‌های صوتی اودیبل به صورت اعتباری و خرید اشتراک‌های کوتاه‌مدت قادر هستند به کتاب‌های صوتی گوش دهند.
 
سایت اودیبل به تازگی تصمیم گرفته مدل کیندل یا اشتراک نامحدود را برای بازار کتاب‌های اسپانیایی زبان امتحان کند که در نوع خود یک چالش در بازار این نوع کتاب‌ها محسوب می‌شود. طبق آمارها در حال حاضر تنها 70هزار کتاب صوتی اسپانیایی زبان در بازار کتاب جهانی تولید شده است و حالا اودیبل با این تصمیم چالش عظیمی برای خود خریده است.
 

به گفته مسئولان اودیبل پروژه مذکور از ماه ژانویه آغاز شده است که تنها انتشارات معتبر پنگوئن آمریکا حاضر به همکاری با این پروژه نشده است. کاربران و علاقمندان به کتاب‌های صوتی اسپانیایی زبان با پرداخت همان هزینه 9 دلار و 99 سنت مشهور کیندل می‌توانند یک ماه رایگان از تمام کتاب‌های صوتی موجود بخش جدید اودیبل (Audible Latino) استفاده کنند. پیش از آمازون شرکت سوئدی استوری‌تل از مدل اشتراک نامحدود در بازار کشورهای اروپایی استفاده می‌کرد. حالا باید دید در عرصه رقابت کتاب‌های صوتی اروپایی‌ها برنده خواهند شد یا غول کتاب آمریکایی؟ فعلاً که استوری‌تل سوئدی با داشتن 150هزار مشترک ثابت سه سال از اودیبل جلو است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها