شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
برنده بوکر، جایزه ادبی دوبلین را هم گرفت

«آنا برنز» نویسنده مشهور ایرلندی توانست جایزه ادبی دوبلین را در کشورش نگه دارد. برنز پیش از این به خاطر نوشتن رمان مرد شیرفروش توانسته بود جایزه ادبی بوکر را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بی‌بی‌سی، «آنا برنز» نویسنده مشهور ایرلندی توانست جایزه ادبی دوبلین را در خانه نگه دارد. برنز پیش از این به خاطر نوشتن رمان مرد شیرفروش توانسته بود جایزه ادبی بوکر را کسب کند.
 
برنز رمان‌نویس و نویسنده ایرلندی متولد بلفاست است و بیش از ده سال است که در انگلیس زندگی می‌کند. او نخستین نویسنده اهل ایرلند شمالی است که جایزه بوکر را دریافت کرده است.
 
جایزه ادبی دوبلین به ارزش 100هزار پوند از نظر ارزش مادی بزرگترین جایزه جهان محسوب می‌شود که به رمان‌های منتشر شده به زبان انگلیسی اعطا می‌شود. در جایزه ادبی دوبلین هم برنز اولین نویسنده اهل ایرلند شمالی است که توانسته در بیست و پنج سال گذشته به این مقام دست یابد.
 
مرد شیرفروش سومین رمان آنا برنز است که جوایز دیگری نیز به خاطر این رمان دریافت کرده است. این رمان که نخستین بار در سال 2018 وارد بازار شد، ماجرای دختری 18 ساله را روایت می‌کند که در شهری که نامی از آن در رمان برده نمی‌شود با مرد بزرگتر از خود رابطه عاطفی برقرار می‌کند.
 
برنز در اولین اظهارنظر بعد از اعلام جایزه دوبلین گفت که از این خبر بسیار شگفت‌زده شده است ولی بیشتر از اینکه درباره خودش بگوید درباره نقش مهم کتابخانه‌های شهر بلفاست شهر زادگاهش صحبت کرد.
 
وی گفت: عادت مطالعه کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهر باعث شد به نویسندگی علاقمند شوم.
 
جایزه ادبی دوبلین از سوی شورای شهر حمایت مالی می‌شود که توسط شهردار شهر نظارت مستقیم می‌شود. «هازل چو» شهردار دوبلین گفت: هیئت داوران جایزه رمان شیرفروش را از میان نامزدهای موجود از کشورهای کانادا، فرانسه، هند، ایران، ایرلند، لهستان، بریتانیا و آمریکا انتخاب کرده است.
 
فهرست کامل نامزدهای جایزه ادبی دوبلین
 
«سکوت دختران» نوشته پت بارکر از بریتانیا
 
«مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز از ایرلند
 
«از شرق‌بریده» نوشته نگار جوادی ترجمه‌شده توسط تینا کوور از ایران و فرانسه
 
«واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا
 
«یک ازدواج آمریکایی» نوشته تایاری جونز از آمریکا
 
«تاریخ خشونت» نوشته ادوارد لوئیس ترجمه‌شده توسط لورین استین از فرانسه
 
«دوست» نوشته سیگرید نونز از آمریکا
 
«آن‌جا آن‌جا» نوشته تامی اورنج از آمریکا
 
«تمام زندگی‌هایی که هرگز زندگی نکرده‌ایم» نوشته آنورادا روی از هند
 
«گاوآهن خود را روی استخون مرده بکش» نوشته اولگا توکارچوک ترجمه‌شده توسط آنتونیا لوید جونز از لهستان
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها