جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
برگزاری آنلاین و حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه

سی‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه در قالب ترکیبی از رویدادهای دیجیتال و حضوری از تاریخ 4 نوامبر (14 تا 24 آبان 99) به مدت 10 روز میزبان دوستداران کتاب از سراسر جهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از عرب‌نیوز- نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه با حضور بیش از 1000 انتشاراتی و 60 شخصیت ادبی و فرهنگی از تاریخ 4 نوامبر در امارات افتتاح می‌شود و تا 14 نوامبر میزبان علاقه‌مندان به کتاب از سراسر جهان خواهد بود.

تم سی‌و نهمین نمایشگاه کتاب شارجه که با همت سازمان کتاب شارجه و حمایت شیخ سلطان‌بن محمد القاسمی، عضو شورای عالی و حاکم شارجه برگزار می‌شود «جهان از شارجه می‌خواند» انتخاب شده است.

احمد آل عامری، رئیس نمایشگاه شارجه درباره این انتخاب گفت: «تم انتخابی امسال نمایشگاه بر این نکته تاکید می‌کند که تلاش ما برای به دست آوردن دانش، پایانی ندارد و کتاب‌ها می‌توانند ما را در هر شرایطی گرد هم ‌آورند.»

در یک کنفرانس مطبوعاتی در امارات برنامه‌های ادبی و فرهنگی طراحی شده برای این رویداد 10 روزه مطرح شد که شامل مشارکت 1024 انتشاراتی از 73 کشور، حضور 60 نویسنده عرب و بین‌المللی از 19 کشور و نیز بیش از 60 رویداد و فعالیت متنوع می‌شود که برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در قالب منحصر به فرد ترکیبی آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود.

578 ناشر عرب و  129 ناشر خارجی و غیرعرب قرار است در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کنند که مشخصا شامل 202 ناشر از مصر،  186 ناشر از امارات، 93 از لبنان، 72 از سوریه،  46 از عربستان سعودی، 39 از بریتانیا، 29 از امریکا، 13 از ایتالیا، 12 از فرانسه و 8 ناشر از  کشور کانادا می‌شود.

در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین از پلتفرم مجازی جدید جهانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب شارجه و رویدادهای فرهنگی آینده که اجازه حضور بازدیدکنندگان از سراسر جهان را می‌دهد رونمایی شد.

اقدامات پیشگیرانه که برگزارکنندگان نمایشگاه برای حفظ سلامت بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان اعمال می‌کنند از دیگر موارد مهمی بود که در این کنفرانس مطرح شد. به این ترتیب که امسال در این نمایشگاه یک سیستم الکتریکی هوشمند برای مدیریت و سازماندهی بازدیدها مستقر شده که می‌تواند تعداد بازدیدکنندگان را در هر زمانی مدیریت کند و بازدیدکنندگان نیز برای حضور در نمایشگاه لازم است از قبل ثبت نام آنلاین انجام دهند. علاوه بر این‌که گروهی از افراد داوطلب و نیروهای امنیتی محوطه نمایشگاه را نظارت می‌کند تا تمام پروتکل‌های لازم بهداشتی در این مدت رعایت شود.

لازم به ذکر است که به هر بازدیدکننده هنگام ورود به نمایشگاه یک دستبند رنگی داده می‌شود تا زمان ورود و خروج خود را کنترل کند.

رئیس نمایشگاه شارجه تصریح کرد «در این نسخه استثنائی بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه هیجان‌انگیز بودن در میان ییش از 80 هزار عنوان کتاب را از 73 ملیت متفاوت تجربه کنند که پرفروش‌ها نیز در مساحتی به طول بیش از 10 هزار متر مربع نمایش داده خواهد شد.»

او همچنین افزود «ما نسخه امسال نمایشگاه را در بحبوبه یک شرایط استثنایی و چالش‌های فراوان که جهان در حال حاضر با آن روبه‌رو است برگزار می‌کنیم و با توجه به نقش شارجه در طی 50 سال گذشته در منطقه احساس کردیم که بسیار مهم است تا به یاد همه بیاوریم که خواندن و مطالعه فراتر از مسافت و فاصله‌هاست و توانایی این را دارد که ما را از میان موانع دشوار حتی اگر یک پاندمی جهانی باشد عبور دهد. خواندن دروازه ما به سوی جهان جدید است و به ما فرصت داشتن رویا را می‌بخشد و اعتماد به نفس ما را برای مقاومت خلاقانه تقویت می‌کند.»

رابرت کیوساکی، تاجرو و نویسنده امریکایی، ایان رانکین، رمان‌نویس اسکاتلندی، نجوا زیبان، نویسنده لبنانی و الیزابت دامی، نویسنده ایتالیایی کتاب‌های کودک از جمله چهره‌های بین‌المللی و مشهوری هستند که در سی‌و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب شارجه حضور خواهند داشت.

نمایشگاه کتاب شارجه پس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت و نمایشگاه کتاب لندن از لحاظ اهمیت و بزرگی در جایگاه سوم قرار دارد. سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر از این نمایشگاه ده روزه بازدید کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها