سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
کنفرانس مجازی چشم‌انداز کتابخانه‌های دانشگاهی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

کنفرانس مجازی کتابخانه چارلستون یکی از برنامه‌های مهم نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود که عصر جمعه از پرتال اصلی نمایشگاه پخش شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، کنفرانس مجازی کتابخانه چارلستون یکی از برنامه‌های مهم نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود که عصر جمعه از پرتال اصلی نمایشگاه پخش شد. در این کنفرانس وبیناری محققان و کارشناسان حوزه کتاب و کتابخانه‌ درباره چشم‌انداز آینده کتابخانه‌ها و دسترسی افراد به کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه‌های تخصصی و آکادمیک بحث و گفتگو کردند.
 


در این کنفرانس مجازی دو ساعته شماری از ناشران معتبر از سراسر جهان نیز حضور داشتند. محتوا و مطالب مهمی در این کنفرانس از سوی سخنرانان مطرح شد که اصلی ترین آن با محوریت چگونگی تحول کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی برای دسترسی افراد جامعه مورد بحث قرار گرفت.
 
« ایوای اندرسون» مدیر اجرایی کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا یکی از سخنرانان این وبینار تخصصی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به جایگاه کتابخانه‌های دانشگاهی در توسعه جوامع اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های دانشگاهی باید ملاک ارزش‌گذاری خود را به جامعه گسترش داده و از تک‌بعدی بودن خارج شوند.
 
وی گفت: کتابخانه‌های دانشگاهی به خصوص مجموعه کتاب‌های الکترونیک باید خودشان را از انحصار خارج کرده و مجموعه‌های خود را برای عموم مردم عرضه کنند چون انتشار مجموعه‌ها به جای محدودکردن بیشتر برای خود کتابخانه نیز فایده دارد. سال گذشته دانشگاه کالیفرنیا سیستم محدود خود را برداشته و به جای آن دسترسی عموم مردم به کتاب‌ها را انتخاب کرد که تا کنون نیز موفق بوده است.
 
اندرسون در ادامه صحبت‌هایش افزود: البته مسئله حقوق مولفین هنوز چالش اصلی کتابخانه‌ها محسوب می‌شود و این مسئله باید به طور جدی با همکاری ناشران و نویسندگان حل شود. به هر حال دسترسی سریع به کتاب‌های چاپ شده باید در اولویت باشد و مسائل حقوقی و مالی نباید موجب به تاخیر افتادن دسترسی افراد به کتاب‌ها شود.
 
از دیگر کارشناسان حاضر در این وبینار می‌توان به «چارلز واتکینسون» مدیر کتابخانه دانشگاه میشیگان اشاره کرد که درباره موضوع انتشار مقالات دانشجویی و دسترسی آنها برای عموم مردم تاکید کرد. وی اعتقاد دارد کتابخانه‌ها نمی‌توانند در آینده مطالب علمی و دانشگاهی را از مردم پنهان نگه دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها