سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
کتابفروشی‌ها به چیزی بیش از امید نیاز دارند؛ آنها نیازمند فروشند

علی‌رغم ارائه خدمات گسترده، فروشگاه‌ها نگران نیروهای خارج از اختیار خود در دوران کرونا هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی - طی بیش از شش ماه اختلالات شدید ناشی از بروز همه‌گیری، کتابفروشی‌های مستقل به‌طور پیوسته تجارت خود را به ورای چهاردیواری‌ فروشگاه‌ها گسترش داده‌اند. نتایج یک بررسی که بر روی بیش از ۳۰ کتابفروشی مستقل انجام شده نشان داد که بیشتر آنها ترکیبی از فروش آنلاین، تحویل در منزل، و خرید در فروشگاه را ارائه می‌دهند.
 
تنوع کانال‌های فروش نشان‌دهنده گسترش قابل‌توجه خدمات مشتری خرده‌فروشی‌هاست زیرا آنها باتوجه به شرایط ناشی از کووید-۱۹ و تغییرات جَوی در حرکت هستند.
 
بیش از ۸۰ درصد کتابفروشی‌های مورد بررسی حالا برای برخی موارد محدود به تورق کردن در فروشگاه با نوبت از پیش تعیین‌شده یا اقدامات دیگر برای اطمینان از پیروی از دستورالعمل‌های ایالتی باز هستند. از بین فروشگاه‌هایی که امکان بازدید حضوری ندارند، همگی قابلیت سفارش آنلاین داشته و اکثرا تحویل کنارجاده و تورق خارجی دارند.
 
این سطح از خدمات مشتری نشان‌دهنده مدرنیزه‌شدن بی‌سابقه کتاب‌فروشی مستقل است اما سوالی که در ذهن کتاب‌فروشان وجود دارد این است که آیا تلاش آنها برای مبارزه با نیروهای خارج از کنترل کافی خواهد بود؟ با نزدیک شدن به فصل تعطیلات تقریبا همگی نسبت به زنجیره تامین ابراز نگرانی می‌کنند، به‌ویژه اگر تمامی نسخه‌های یک کتاب به فروش برسد و نیاز به تجدید چاپ سریع باشد. کایل هال از کتابفروشی اینترابنگ بوک در دالاس می‌گوید: «نگرانی ما نسبت به عرضه بیش از حد عناوین با تاخیر به بازار کمتر است تا مساله جداگانه تاخیر در زنجیره تامین نشر و روند متوقف‌شده سفارش دوباره عناوینی که به‌طور غیرمنتظره پرفروش می‌شوند.»
 
هال مانند بسیاری از فروشندگان کتاب تاکید می‌کند که برای این موضوع ناشران را سرزنش نمی‌کند. او می‌گوید: «ما درک می‌کنیم که با وجود محدودیت ظرفیت‌ها توانایی ناشران در ارزیابی مجدد آنچه چاپ شده، بسته‌بندی و ارسال می‌شود تحت فشار خواهد بود.»
 
با این وجود نگرانی نهفته نشانگر این است که در ماه‌های آینده چه مقدار منبع ثابت کتاب وجود خواهد داشت. حتا با وجود گزینه‌های توسعه‌یافته برای مشتریان، کتاب‌فروشان به شدت نگران عدم ثبات اقتصاد کلی هستند، به‌طوری که بسیاری انتظار دارند در بهترین حالت در سه‌ماهه چهارم فروش ثابتی داشته باشند.
 
دیوید سندبرگ، مالک کتابفروشی پورتر اسکوئر بوکز در کمبریج ماساچوست که در سال ۲۰۲۰ از سوی پابلیشرزویکلی به عنوان کتابفروشی سال انتخاب شد می‌گوید: «ما تصور می‌کنیم که سقوط شدیدی در راه باشد، همان‌طور که با شروع بازگشایی فروشگاه‌ها در اواسط جولای شاهد آن بودیم. نگرانی اصلی این است که تعطیلات را چگونه مدیریت کنیم، زیرا فروشگاه‌ها را به حضور همزمان ۱۰ مشتری محدود کرده‌ایم. و با اینکه ساعات کارمان را در ماه اکتبر و سپس در دسامبر بیشتر خواهیم کرد، اما هنوز برای تطبیق دادن با ترافیک معمول تعطیلات کافی نخواهد بود.»
 
بسیاری از فروشندگان کتاب همچنین نگران بروز موج دوم کرونا و تعطیلی اجباری ناشی از آن هستند. گِیل شنکس، یکی از مالکان کتابفروشی‌های چینجینگ هندز در آریزونا می‌گوید: «ما امیدوار اما در عین حال مراقبیم. امیدواریم فروشگاه‌هایمان باز بماند، امیدواریم کتاب‌های مهم را به موقع برایمان ارسال کنند، امیدواریم کارکنان‌مان سلامت بمانند، اما همچنان می‌دانیم که تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند افزایش پیدا کند و شاید مجبور شویم بار دیگر فروشگاه‌هایمان را به روی عموم ببندیم.»
 
کریستین پریولوسکی، یکی از مالکین کتاب‌فروشی یانکی در وودستاک می‌گوید فروش ثابتی داشته‌اند که این موضوع به او امید می‌بخشد اما می‌داند اگر کووید دوباره اوج بگیرد و به قرنطینه بیانجامد همه این‌ها ممکن است از بین برود.
 
نامعلوم بودن آینده به همراه این واقعیت که همه‌گیری دیگر یک وضعیت اضطراری کوتاه‌مدت محسوب نمی‌شود اکثر کتاب‌فروشان را خسته کرده است. نیکولا اوریچویا، مالک آی ام بوکز، فروشگاهی در بوستون با تمرکز ویژه بر کتاب‌های ایتالیایی، تصمیم گرفته که کاملا آنلاین کار کند. او می‌گوید: «مطمئنم نبودم که فروش افزایش پیدا کند. برای همین تصمیم گرفتم فروشگاه فیزیکی را ببندم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها