دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
مزیت کتاب خواندن در حضور دیگران/ نتیجه یک تحقیق

نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که کتاب خواندن در حضور دیگران تاثیر مثبت بیشتری در فهم و درک زبانی از متن در مقایسه با کتاب خواندن به شکل انفرادی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تارنمای لدر-وقتی حرف مطالعه و خواندن به میان می‌آید به ندرت کسی به این فکر می‌کند که کجا و در چه شرایطی کتاب بخواند. بسیاری ترجیح می‌دهند که در هنگام صبح و یا زمان استراحت و در خلوت کتاب بخوانند در حالی که برخی دیگر مطالعه را در یک مکان شلوغ و در حضور دیگران ترجیح می‌دهند.

 نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که موقعیت و مکانی که برای مطالعه و خواندن انتخاب می‌کنیم می‌تواند تاثیر زیادی روی چگونگی فهم ما از متن داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه کامپلوتنس مادرید و موسسه بهداشتی کارلوس دریافته‌اند که خواندن در میان جمع با فرآیند زبانی ظریف، منسجم و خلاقانه همراه است؛ در حالی که مطالعه به صورت انفرادی به نظر می‌رسد بیشتر روی تعبیر و برداشت زبانی مکانیکی، اتوماتیک و غیرارادی کار می‌کند.

لورا جیمنز اورتگا، محقق گروه روانشناسی و سرپرسرست این پژوهش خاطرنشان کرد «وقتی ما به تنهایی کتاب می‌خوانیم فرآیند زبانی ما بیشتر الگوریتم‌وار است؛ به عبارت دیگر محدودتر، خودکار و تحت قوانین مشخص است.»

به گفته او منظور این نیست که مطالعه لزوما باید با صدای بلند در میان دیگران باشد؛ اما خواندن به آرامی اما در حضور حتی یک نفر می‌تواند تغییرات مثبت بسیاری را در فعالیت مغز ایجاد می‌کند.

نویسندگان این پژوهش با مطالعه فعالیت الکتریکی مغز شرکت‌کنندگان در حالی که به صورت انفرادی و یا در کنار یک فرد دیگر مطالعه می‌کنند به این نتایج پی بردند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق در حالی که یک ماشین ذهن‌خوان به سرشان متصل بود شروع به خواندن مجموعه پاراگراف‌هایی کردند که در آن‌ها خطاهای نحوی و یا معنایی وجود داشت. متن‌هایی از کتاب‌ که در مشایعت شخص دیگری خوانده می‌شد فعالیت متمایزی را در ناحیه پیش‌گوه یا پرکونئوس مغز نشان دادند؛ ناحیه‌ای که به رفتارها، فرآیند و توجه اجتماعی مربوط است. همچنین در یک سطح قابل مشاهده‌تر، عملکرد این شرکت‌کنندگان در هنگام خوانش متن با درک زبانی خلاقانه‌تر و منسجم‌تری در مقایسه با مطالعه انفرادی همراه بود.

 به عبارت دیگر، هنگام مطالعه در حالی که شخص دیگری حضور دارد، مغز الگوهایی از فعالیت الکتریکی هماهنگ با الگوهای فکری پیچیده و چندوجهی برای توجه به خطاهای نحوی نشان می‌دهد؛ در حالی که این خطاها اگر از سوی شخصی که به تنهایی مطالعه می‌کند خوانده شود الگوی متفاوتی از فعالیت الکترویکی را که با  فرآیند مکانیکی ساده و مختصرتری در ارتباط است برمی‌انگیزد.

تیم تحقیقاتی این پژوهش بر این باورند که نتیجه تحقیقاتشان می‌تواند بر طیف وسیعی از حوزه‌ها تاثیرگذار باشد. به گفته آن‌ها شاید دانشمندان و پژوهشگران دنیا لازم باشد که ازین به بعد تصمیم بگیرند مطالعه خود را در حضور دیگران انجام دهند.

سرپرست این پژوهش این طور نتیجه می‌گیرد که با انجام این تحقیق ضرورت این‌که بیشتر درباره تاثیر تعاملات اجتماعی در تحقیقات و تحصیلات و محیط‌های حرفه‌ای که درک زبانی در آن بنیادین و اساسی است بیاندیشیم بیش از پیش احساس می‌شود.

 بنابراین اگر کتابی را که آخرین بار خواندید دوست نداشتید بار دیگر در حضور جمع همان کتاب را بخوانید چرا که ممکن است در پایان، داستان را به شکلی کاملا متفاوت ببینید و ارزیابی کنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها