یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رکورد اقتصادی و کرونا چالش‌های اصلی بازار کتاب اوکراین

با اینکه بسیاری از کتابفروشی‌های کشور اوکراین باز شده و به فعالیت عادی ولی محدود خود بازگشته‌اند ولی هنوز بسیاری از ناشران و مالکان کتابفروشی‌ها از تهدیدهایی صحبت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، با اینکه بسیاری از کتابفروشی‌های کشور اوکراین باز شده و به فعالیت عادی ولی محدود خود بازگشته‌اند ولی هنوز بسیاری از ناشران و مالکان کتابفروشی‌ها از تهدیدهایی صحبت می‌کنند که ممکن است در پیش روی بازار کتاب این کشور باشد. طبق آمارهای منتشر شده در اوکراین میزان فروش کتاب‌ها در نیمه نخست سال 55درصد کاهش داشته است ولی کتابفروشان هنوز به جبران این کسری امیدوار نیستند.
 
در اوکراین شیوع ویروس کرونا تنها یکی از مشکلات بازار کتاب این کشور محسوب می‌شود چون مشکل جدی‌تر رکود اقتصادی است که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر این کشور بوده است. «الکساندر افرون» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اوکراین می‌گوید بحران کنونی صنعت چاپ مشکلات عدیده‌ای دارد که تنها یکی از آنها شیوع ویروس کروناست.
 
وی می‌گوید حتی اگر تهدید کرونا نیز به طور کامل در یک سال یا چند سال آینده برطرف شود، باز هم مشکلات اقتصادی دیگری وجود دارند که چالش اصلی است. به گفته افرون در سال گذشته 4608 عنوان کتاب در اوکراین منتشر شد ولی این رقم در نیمه نخست به نصف رسیده است و از آنجاییکه تا کنون هیچ کمک دولتی به کتابفروشی‌ها اختصاص نیافته‌ است، نمی‌توان به وعده‌های دولتی خوش‌بین بود.  
 
به گفته افرون دولت تنها کمک 5میلیون دلاری برای تقویت کتابخانه‌ها وعده کرده است که آن هم هنوز محقق نشده است. حالا با این وجود معلوم نیست وضعیت بازار کتاب در سال آینده چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. مشکل اساسی این است که بازار کتاب اوکراین برای سرمایه‌گذاران خارجی به خاطر زبان مردم این کشور چندان جذاب نیست و کتابفروشان به این منابع نیز نمی‌توانند امیدوار باشند.
 
افرون می‌گوید شرایط برای کتابفروشان در بازار فعلی بسیار پیچیده شده است چون دولت محدودیت‌های مربوط به کرونا را تقریباً برداشته است ولی هنوز فروش به 40درصد قبل از دوران کرونا نیز نرسیده است و به نظر می‌رسد دوره پساکرونا برای کتابفروشان و ناشران داخلی همچنان دوره‌ای پر از ابهام و سوال باشد.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد برای رسیدن به وضعیت ثبات بازار کتاب چیزی که در سال 2019 شاهد آن بودیم، زمانی بیشتر دو سال و نیم نیاز است ولی باز هم ابهام در بازار کتاب مشکل اصلی صنعت چاپ و نشر اوکراین خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها