جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
داستان‌های علمی تخیلی راه‌حل ساده دوران قرنطینه

استاد دانشگاه آمریکایی می‌گوید در دوره قرنطینه و مبارزه با افسردگی شایع نوجوانان در این دوره بهترین راه‌حل خواندن کتاب‌های علمی تخیلی و حتی تماشای فیلم‌های ساخته شده بر اساس این کتاب‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کانورسیشن، استر جونز استاد دانشگاه کلارک ایالت ماساچوست آمریکا اخیراً کتابی درباره تاثیر داستان‌های هیجان‌انگیز درباره خوانندگان نوجوان نوشته است که از سوی انتشارات هارپرکالینز منتشر شده است. جونز استاد رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه آمریکایی می‌گوید خواندن داستان‌های علمی تخیلی به طور معمول از سوی والدین برای بچه‌ها منع می‌شود ولی واقعیت این است که این کتاب‌ها شاید موجب رفتارهای عجیب و غریب در کودکان و نوجوانان می‌شوند ولی خلاقیت آنها را افزایش می‌دهند.
 
استاد دانشگاه آمریکایی می‌گوید در دوره قرنطینه و مبارزه با افسردگی شایع نوجوانان در این دوره بهترین راه‌حل خواندن کتاب‌های علمی تخیلی و حتی تماشای فیلم‌های ساخته شده بر اساس این کتاب‌هاست. جونز می‌گوید: در زمانی که بیشتر مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند، راه‌های ساده‌تری برای خروج از این وضعیت وجود دارد.
 
داستان‌های علمی تخیلی کمترین کارکردشان خارج کردن انسان از دنیای واقعی است و در حقیقت کارکرد اصلی این داستان‌ها محسوب می‌شود. نوجوانان با خواندن این کتاب‌ها نه تنها از افسردگی و اضطراب خارج می‌شوند، بلکه موجب رشد ذهنی و خلاقیت آنها می‌شود. کریستوفر بجامین به همراه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه جیمزکوک استرالیا در سال 2015 تحقیقی روی بیش از 300 نوجوان انجام دادند و متوجه شدند گروهی از نوجوانان که به کتاب‌های علمی تخیلی علاقمند هستند بیشتر از همسالان خود علاقه به مطالب علمی و پژوهشی نشان می‌دهند.
 
در این تحقیق ثابت شده است که نوجوانانی که در درس‌های خود موفق هستند، همان‌هایی هستند که بیشتر از بقیه داستان‌های علمی تخیلی می‌خوانند. جونز در کتابش نوشته است تحقیقات ثابت کرده است که داستان‌های علمی تخیلی برای سلامت روحی و حتی جسمی افراد مفید است. وی گفت: جامعه آمریکایی بیش از سایر جوامع گرفتار واقعیت و اطلاعات روزمره شده است و این مسئله موجب افسردگی نوجوانان نسل‌های جدید شده است.
 
وی به عنوان یک استاد ادبیات انگلیسی پیشنهاد می‌کند مطالعه رمان‌ها و داستان‌های علمی تخیلی به جای ممنوع شدن در مدارس برای کودکان و نوجوانان فراهم شود و حتی در برنامه درسی آنها گنجانده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها