جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
جایزه رمان فناک فرانسه به یک نویسنده امریکایی رسید

جایزه رمان فناک فرانسه که یکی از جوایز مهم فصل ادبی فرانسه است رمان «بتی» نوشته تیفانی مک‌دنیل، نویسنده امریکایی را به عنوان برنده خود در سال 2020 معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجله لیورابدو-  هیئت داوران نوزدهمین دوره جایزه ادبی فناک فرانسه با معرفی رمان «بتی» نوشته تیفانی مک‌دنیل، برنده اولین جایزه مهم فصل ادبی فرانسه را معرفی کردند. این رمان در ضمن مجموعه امریکانا و از سوی انتشارات گالمیستر در فرانسه منتشر شده است.

 لازم به ذکر است که امسال مراسم اهدای این جایزه به سبب شیوع ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.

 جایزه فناک از سال 2014 که بنجامین وود، نویسنده امریکایی برنده این جایزه شد تا امسال به رمان یک نویسنده غیرفرانسوی تعلق نگرفته بود. رمان «بتی» پیش از این در ماه آگوست از سوی انتشارات آلفرد ای. کناف به زبان انگلیسی و در امریکا منتشر شده بود و توسط فرانسوا هاپه به فرانسه ترجمه شد و پس از انتشار به زبان فرانسوی در رده 23‌‌ام آثار داستانی پرفروش در فرانسه قرار گرفت.

در بیانیه مطبوعاتی هیئت داوران درباره اثر برگزیده آمده «انتخاب امسال هیئت داوران نشان‌دهنده غنای روزافزون و جایگاه خاص آثار امریکایی در فضای ادبیات فرانسه است.»

رمان «بتی» درباره بتی کارپنتر، دختری از یک مادر سفیدپوست و پدر چروکی از قبایل سرخ‌پوست امریکا است. خانواده آن‌ها پس از سال‌ها سرگردانی در ایالت اوهایو امریکا ساکن می‌شوند و زمانی که اسرار وحشتناک خانوادگی‌شان مجال بروز پیدا می‌کند بتی تلاش می‌کند تا از طریق نوشتن با مشکلاتش کنار بیاید.

تیفانی مک‌دنیل، رمان‌نویس، شاعر و هنرمند تجسمی است که در شهر اوهایوی امریکا زاده و بزرگ شد. او پیش از این رمانی با عنوان «تابستانی که همه چیز را ذوب کرد» منتشر کرده بود. رمان «بتی» دومین رمان این نویسنده است.

 سال گذشته برانژر کورو برای رمان «از سنگ و از استخوان» برنده جایزه ادبی فناک در سال 2019 شد.

جایزه فناک از جوایز معتبر فرانسوی است که در سال 2002 توسط مرکز اطلاع‌رسانی فناک راه‌اندازی شد و برنده آن توسط کتابفروشی‌های معتبر فرانسوی و نیز اعضا رسمی مرکز فناک انتخاب و معرفی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها