سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
نویسندگان و روشنفکران عرب، امارات را بایکوت کردند/ فلسطین خط قرمز ما

در پی توافق امارت با اسرائیل، نویسندگان و روشنفکران عرب از تمام جوایز و رویداد‌های ادبی که در این کشور برگزار می‌شد انصراف دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه القدس العربی- تعداد نویسندگان، رمان‌نویسان و هنرمندان عربی که انصراف خود را از نامزد شدن در جوایز، مسابقات ادبی و هر فعالیت دیگری که به نوعی با امارات متحده عربی در ارتباط است در حال افزایش است.

نویسندگان، رمان‌نویسان، شعرا و هنرمندان عرب با این اقدام همبستگی خود را با ملت فلسطین نشان داده و از دیگر نویسندگان و روشنفکران در سراسر جهان دعوت کرده‌اند تا با تحریم امارات به آن‌ها بپیوندند.

احمد ابوسلیم، شاعر فلسطینی با بیرون کشیدن رمانش از رقابت در جایزه بین‌المللی بوکر عربی 2021 اولین فردی بود که اعتراض خود را نسبت به سازش امارات با اسرائیل نشان داد و از دیگر روشنفکران عرب نیز خواست تا با قطع فعالیت‌های فرهنگی خود با امارات به این کارزار بپیوندند.

از دیگر تحریم‌‌کنندگان امارت، محمد بدرانه، عکاس فلسطینی است که از مشارکت در نمایشگاه «دیدگاه 8» که قرار بود در تاریخ 29 اوت در امارات برگزار شود انصراف داد.

نویسندگان و هنرمندان مراکشی نیز با محکوم کردن امارات در پی برقراری روابط با اسرائیل از نامزدی در جایزه شیخ زاید و برخی موسسات فرهنگی دیگر که امارات مسئول برگزاری آن است انصراف دادند و در صف اول اعتراض به این اقدام قرار گرفته‌اند.

یحیی‌بن‌الولید، منتقد و استاد دانشگاه مراکشی در توئیتر خود با اشاره به این‌که در آثار پژوهشی بسیاری به قضیه فلسطین پرداخته نوشت که به سبب این توافق زشت و پلید کتاب خود را از رقابت در جایزه ادبی امارات کنار کشیده و از سمیناری که قرار بود در سال 2021 در امارات برگزار شود انصراف داده و تا رسیدن به حق و مطالبه قانونی فلسطینی‌ها‌‌ در کنار آن‌ها ایستاده است.

 عبدالرحیم جیران، دیگر نویسنده مراکشی نیز استعفای خود را از عضویت در تحریریه مجله «الموروث الثقافی» که وابسته به موسسه شارجه بود و نیز کناره‌گیری از همه فعالیت‌هایی که در امارات برگزار می‌شد اعلام کرد و در صفحه اجتماعی خود نوشت «فلسین خط قرمز ما است و هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی قابل قبول نیست.»

ابویوسف طه، نویسنده «آشیانه پرنده منفرد» نیز نوشت «در همه عمرم به قضیه فلسطین و این حقیقت که ملت فلسطین تحت یک بی‌عدالتی و ظلم تاریخی قرار گرفته‌اند ایمان داشته‌ام و به همین سبب و برای راضی کردن درونم و همدردی با ملت فلسطین از رقابت در جایزه ادبی در امارات انصراف می‌دهم.»

الزهره رمیج نیز از مسئولان جایزه شیخ زاید خواست تا اثر خود با عنوان «سالن انتظار» را از رقابت در این جایزه حذف کنند.

احمد الوزیری، مترجم و نویسنده نیز اثر خود با عنوان «پادشاه دو بار می‌میرد» را از گردونه رقابت در جایزه شیخ زاید حذف کرد و نوشت که امارات از طریق جوایز ادبی، فعالیت‌ها، رویداها و تاسیس موسسات فرهنگی، سعی در نفوذ در وجدان ملت عرب داشته تا مسیر عادی‌سازی روابط، پذیرش و قبول رژیم صهیونیستی را هموار کند و برای نویسندگانی که در آثارشان به دفاع از حق و دشمنی با ظلم پرداخته‌اند تحمل خشونت، استبداد، بی‌عدالتی و آوارگی غیر ممکن است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    سلام بهترین کاری که میشه در برابر ظلم و ظالم انجام داد همین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها