جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
پروژه مشترک بنیاد انگلیسی و انتشارات پنگوئن/رابطه بازی و مطالعه رمان

اخیراً بنیاد ملی ادبی بریتانیا (NLT) در پروژه‌ای مشترک با انتشارات پنگوئن تحقیقات و بررسی‌های میدانی درباره مطالعه مطالعه کودکان و نوجوانان انجام داده است .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، اخیراً بنیاد ملی ادبی بریتانیا (NLT) در  پروژه‌ای مشترک با انتشارات پنگوئن تحقیقات و بررسی‌های میدانی درباره مطالعه مطالعه کودکان و نوجوانان انجام داده است که نتایج جالب توجهی از این تحقیقات استخراج شده است. در گزارشی که این بنیاد در رسانه‌های انگلیسی منتشر کرد عنوان شده است که بازی‌های کامپیوتری با وجود مشکلات مربوط به آن دارای مزیاتی نیز است که از جمله آنها می‌توان به بالا بردن انگیزه نوجوانان به مطالعه کتاب اشاره کرد.
 
بر اساس گزارش بنیاد انگلیسی محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های کامپیوتری موجب تقویت مهارت‌های خلاقیت و مشتاق کردن نوجوانان به خواندن کتاب به خصوص کتاب‌های داستان می‌شود. در این پروژه میدانی حدود 4626 نفر از نوجوانان بین 11 تا 16 سال ساکن کشور انگلیس مورد بررسی و سوال قرار گرفتند.
 
نتایج اولیه این مطالعات نشان داده است که نوجوانانی که به طور روزمره بازی کامپیوتری انجام می‌دهند نسبت به بقیه همسالان خود اشتیاق بیشتری برای خواندن کتاب نشان می‌دهند. از بین جمعیت شرکت کننده در این نظرسنجی و مطالعه بیش از 79درصد از نوجوانان دارای بازی‌های کامپیوتری در خانه بیشتر از بقیه کتاب داستان داشتند.
 
محققان توانایی و مهارت‌های یادگیری را نیز در بین این نوجوانان بررسی کردند و معلوم شد که آن دسته از نوجوانانی که بیشتر بازی کامپیوتری می‌کنند دارای مهارت‌های درسی بیشتری نیز هستند. در این مطالعه نوجوانان پسر نیز بیشتر دخترها به بازی‌های کامپیوتری علاقمند بودند.
 
«جاناتان داگلاس» مدیر اجرایی بنیاد ادبی بریتانیا می‌گوید شیوع ویروس کرونا زمینه‌ای فراهم کرد تا خانواده‌ها بیشتر اوقات خود را در خانه سپری کنند و آمارها نیز نشان داده که بیشتر نوجوانان با بازی‌های کامپیوتری وقت خود را می‌گذرانند ولی این مسئله خیلی جالب است که این بازی‌ها روی علاقمندی آنها به مطالعه کتاب تاثیر دارد.
 
وی از این مسئله اظهار خوشحالی کرد که بنیادش توانسته با همکاری یک انتشارات معتبر تحقیقی درباره رابطه بازی‌های ویدیویی با مطالعه نوجوانان انجام دهد. بر اساس یافته‌های این تحقیق نوجوانانی که بیشتر به بازی‌های کامپیوتری علاقه نشان می‌دهد دارای روابط اجتماعی قوی‌تر نیز هستند.
 
بر اساس این گزارش علاقمندی نوجوانان به داستان نیز با بازی‌های کامپیوتری تقویت می‌شود. 73درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه گفتند که بازی‌های ویدیویی آنها را به مطالعه داستان‌ و رمان علاقمند کرده است. حتی معلوم شده که نوجوانان علاقمند به بازی‌های ویدیویی نسبت به بقیه همسالان خود بیشتر به نوشتن و نویسندگی علاقه نشان می‌دهند.
 
«آلکس مویت» یکی از مدیران ارشد انتشارات پنگوئن درباره این تحقیق اظهار نظر جالبی کرده و می‌گوید: بیشتر نویسندگانی که برای این انتشارات کار می‌کنند نیز به بازی‌های کامپیوتری علاقه نشان می‌دهند. وی گفت: نویسندگان زیادی را می‌شناسد که در نوجوانی به این نوع بازی‌ها علاقه داشتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها