سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
 انتشار یک کتاب کودک درباره حجاب در امریکا

«حجاب من چه رنگی است؟» عنوان کتاب کودک تازه‌ای است که توسط یک نویسنده اهل سومالی در امریکا منتشر شده و دختران مسلمان را در مرکز توجه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از شیکاگو تریبون- «حجاب من چه رنگی است؟» نخستین کتاب کودک هدا ابراهیم، نویسنده اهل سومالی و مقیم امریکا است که اخیرا در ایالات متحده منتشر شده است.
هدا ابراهیم در یک مصاحبه درباره سبب نوشتن کتاب می‌گوید «سال گذشته دختر خواهرم از من پرسید که چرا در کتاب‌ها شخصیت‌هایی مانند او پیدا نمی‌شود و در جواب به او گفتم من این کار را انجام می‌د‌هم. خودم درستش می‌کنم.»

او به قول خود عمل کرد و در ماه آوریل کتاب او با عنوان «حجاب من چه رنگی است؟» درباره زنان مسلمان در حرفه‌های مختلف خلبانی، تجارت و سیاست‌ و غیره که در حالی که حجاب دارند کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند منتشر شد.

هدا ابراهیم می‌گوید «خیلی هیجان‌زده هستم که فرصت نوشتن چنین کتابی را داشتم. امیدوارم هم کودکانی که شبیه من هستند و هم آن‌هایی که به من شبیه نیستند آن را بخوانند و چیزی از آن یاد بگیرند. این کتاب هم برای دختران باحجاب و هم برای کودکانی نوشته شده که حجاب ندارند تا به درک بهتری از کودکان با‌حجاب برسند.»

 او در ادامه گفت «این کتاب به هر دو نوع کودکان کمک می‌کند: به کودکان باحجاب که می‌خواهند ببیند در ادیبات نشان داده شده‌اند و نیز به دیگر کودکان که این پرسش را در ذهن دارند چرا برخی کودکان به شیوه متفاوت از آن‌ها لباس می‌پوشند.»

هدا ابراهیم، استاد دانشگاه و موسس و رئیس موسسه  Filsan Talent Partners است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تنوع را در نیروی کار خود در نظر بگیرند.
 
مگان مالک، همکار ابراهیم در موسسه می‌گوید که «حجاب من چه رنگی است؟» کتاب مهمی است از این جهت که موضوع آن حجاب و گوناگونی در میان زنان مسلمان  است. زنان در این کتاب از نژادهای مختلفی هستند، لباس‌های متنوعی می‌پوشند، توانایی‌های مختلفی دارند و با مهارت‌های متفاوت نشان داده می‌شوند.»

ابراهیم دوران کودکی خود را در افریقا گذرانده و به دلیل مهاجرت خانواده و فرار از جنگ داخلی، تجربه‌های تلخی را به عنوان یک فرد مسلمان در سرزمین غیرمادری پشت سر گذاشته است. او می‌گوید «اگر در دوران کودکی به چنین کتابی بر می‌خوردم خوشحال می‌شدم و می‌خواهم نویسندگان بیشتری از رنگ‌ها و اعتقادهای مختلف بدانند کودکانی هستند که منتظرند چیزی شبیه به این کتاب بخوانند.»
 
او می‌گوید در دانشگاهی که تدریس می‌کنم مدام از من درباره نوع پوششم سوال می‌کنند و می‌خواهد بدانند آیا اجباری در آن است و من به آن‌ها می‌گویم با حجاب می‌خواهم سادگی را نشان دهم و این‌که تا چه اندازه به میراث، فرهنگ و ارزش‌هایم افتخار می‌کنم.

او  در پایان گفته که امیدوار است کتابش به کودکان غیر مسلمان و والدینشان نکات آموزنده‌ای را درباره همسایگان مسلمانشان بیاموزد.

کتاب دیگر ابراهیم با موضوع تجربه مهاجران سومالی با عنوان «از سومالی به سوی برف» در سال 2017 منتشر شد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا هدا ابراهیم نتوانسته به تور تبلیغاتی کتابش برود، اما قصد دارد سال آینده این کار را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها