دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
«تابستان» به وقت الی اسمیت

چهارمین فصل از چهارگانه فصلی آلی اسمیت منتشر شد. اسمیت اولین بار در سال 2016 «پاییز» را وارد بازار کتاب کرد، و در سال‌های پس از آن «زمستان»، و «بهار» را منتشر کرد و حالا نوبت به «تابستان» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، آلی اسمیت، نویسنده اسکاتلندی یکی از معدود نویسندگان انگلیسی است که هر سال به عنوان یکی از بخت‌های دریافت جایزه نوبل ادبیات نام برده می‌شود.
 
آلی اسمیت در طول چهار سال گذشته چهار کتاب با عناوین چهار فصل مختلف سال وارد بازار کتاب کرده است. اخیراً آخرین فصل از چهارگانه فصلی اسمیت تحت عنوان «تابستان» منتشر شد.
 
اولین بخش از چهارگانه الی اسمیت تحت عنوان «پاییز» با انتخابات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) آغاز می‌شود و به شیوه مرسوم آثار اسمیت، در زمان به جلو و عقب می‌رود. دانیل گلاک، ترانه‌سرای پیشین در ۱۰۱ سالگی در خانه سالمندان خوابیده و خواب می‌بیند. الیزابت دیاموند ۳۲ ساله در بچگی همسایه دانیل بود و حالا مدوام به ملاقات او می‌آید. الیزابت دوست نزدیک دانیل است و تحت تاثیر توصیفات او درباره هنر قرار گرفته است. در نتیجه تآثیرات دانیل، الیزابت استاد هنر در دانشگاه لندن می‌شود.
 
سپس کتاب «زمستان» منتشر شد. شخصیت‌های دو داستان متفاوت هستند، اما شباهت‌های ساختاری بین دو جلد غیرقابل‌انکار است. هر دو کتاب درباره گفت‌وگوی نسل جوان با نسل پیشین است و شخصیت اصلی هر دو کتاب یک هنرمند است. سوفیا و خواهرش، آیریس در مرکز توجه داستان قرار دارند. آیریس سال ها تاجر بوده و هم‌اکنون بازنشسته‌ای 60 ساله است و سوفیا در اعتراضات خیابانی بسیار فعال است. رابطه این دو با پسر سوفیا، هسته اصلی این داستان را تشکیل می‌دهد.
 
«بهار»، سومین کتاب از چهارگانه فصلی آلی اسمیت است. در این اثر با شخصیت اصلی، تاسیتا دین آشنا می‌شویم که معلم است و با گچ روی تابلوی سیاه کوهی بزرگ می‌کشد؛ کوهی بزرگ که سبب می‌شود دیوارهای کلاس کوچک به نظر برسد که می‌تواند نماد مشکلاتی باشد که از نظر نویسنده پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای این کشور به وجود می‌آید یا شاید نماد مشکلات محیط‌زیستی بر اثر تغییرات آب و هوایی باشد.
 
 در «بهار» اتفاقی مهم در کارنامه نویسندگی اسمیت رخ می‌دهد. اول اینکه اسمیت با نگارش این کتاب شیوه‌های متفاوت قصه‌گویی را امتحان می‌کند و خواننده منتظر است تا «تابستان» هم به بازار بیاید تا دریابد اسمیت از نظر شکل روایی چه در ذهن دارد و چگونه این پازل را تکمیل می‌کند.
 
حالا «تابستان» منتشر شده است تا چهارگانه فصلی اسمیت تکمیل شود. کتاب نثری شعرگونه دارد و با صدایی آغاز می‌شود که با خواننده صحبت می‌کند.
 
در آغاز از دیدگاه یکی از معترضین به اتفاقات دنیا به نام ساشا گرینلا، پسری 16 ساله وارد داستان می‌شویم. دخترک با مادرش گریس و برادرش رابرت زندگی می‌کند. در همسایگی‌شان پدر ساشا به همراه دوست‌دخترش، اَشلی زندگی می‌کند. اَشلی در حال نوشتن کتابی درباره قدرت کلمات است و دست از سخن گفتن برداشته است. ماه فوریه است و آتش همه استرالیا را فرا گرفته و کوید 19 در حال پخش شدن در سراسر دنیا است.
 
آلی اسمیت، نویسنده اسکاتلندی است که تاکنون آثاری چون «مثل»، «هر دو بودن»، «هتل دنیا» و «حیله‌گر» را نگاشته و پیش از این برنده جایزه ادبی «کاستا بوک» و «بیلیز» شده است. وی در سال 2014 نیز برای خدمات بی‌شمارش به دنیای ادبیات نشان امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها