شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
انتشار اولین کتاب مو یان بعد از کسب نوبل ادبیات

مو یان، نویسنده چینی برنده نوبل ادبیات، نخستین کتاب خود را هشت سال پس از برنده شدن جایزه نوبل ادبیات منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از کالچر چاینا-مو یان، نویسنده چینی، روز جمعه گفت که اولین کتاب جدید خود را پس از گذشت 8 سال از دریافت نوبل ادبیات در اکتبر 2012 در دست انتشار دارد.

«دیرشکوفا» عنوان جدیدترین کتاب نویسنده نوبلیست چینی است شامل 12 داستان کوتاه که 12 قصه واقع گرایانه و پوچ‌گرایانه را که ریشه در دل روستاهای چین از یک قرن گذشته تا اکنون را دارد در برمی‌گیرد.

پس از ده سال از انتشار آخرین اثرش مو یان توجه خود را بر روی افراد عادی و معمولی متمرکز کرده و تلاش کرده بود تغییرات آن‌ها در زمان را واکاوی کند.

او در این کتاب برخلاف آثار قبلی‌اش برای اولین بار سیمای یک مرد امروزی را به تصویر می‌کشد که عمیقا از قوانین کاربرد اینترنت با اطلاع است و برای پولدار شدن به شایعه‌سازی روی آورده است. او در جایی از کتاب می‌نویسد «در زندگی واقعی شاید 10 هزار نفر نتوانند کاری از پیش ببرند اما در زندگی مجازی و در اینترنت   تنها 100 نفر برای ایجاد یک موج کافی است.»

او همچنین در این کتاب با استفاده از زاویه دید اول شخص، خودش را نیز وارد کتاب کرده و زندگی خود را بعد از بردن جایزه نوبل ادبیات تا حدی برای خوانندگان فاش کرده است.

مو یان در این کتاب زادگاهش را نشان می‌دهد که بعد از شهرت ناگهانی او به یک مکان جذاب و توریستی تبدیل شد و یک استودیو فیلم‌سازی که نام آن برگرفته از یکی از کتاب‌هایش بود تاسیس می‌شود و مردم بسیاری چه از داخل شهر و چه از خارج برای دیدن او به خانه‌اش می‌رفتند.

داستان‌های این کتاب مرزهای یک زندگی واقعی و خیالی را در هم می‌آمیزد و این دقیقا همان چیزی است که نویسنده چینی می‌خواهد. او می‌گوید «مو یان در این کتاب من دیگر است. او همان کاری را انجام می‌دهد که من از او می‌خواهم و به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری نیست. من روند این که مو چطور در این کتاب با دیگران وارد  تعامل می‌شود را م بینم و ضبط می‌کنم.»

کسب جایزه نوبل ادبیات در سال 2012 نویسنده چینی را به کانون توجه در چین بدل کرد و همین وظایف و مسئولیت‌های زیادی را برایش آورد که اغلب در فرآیند نوشتنش ایجاد اختلال کردند. او از سال 2012 تا 2016  دست کم به 36 کشور در سراسر جهان سفر کرد و در حدود 26 کنفرانس حضور یافت، 18 بار سخنرانی کرد و  ده‌ها هزار امضا به طرفدارانش داد. در سال 2013 به قدری سرش شلوغ بود که حتی فرصت نکرد یک کتاب بخواند.

 با این‌حال نویسنده 65 ساله چینی همچنان به وظیفه و نقش خود به عنوان یک نویسنده عمل می‌کند. به مشاهده مردم و امور اطرافش می‌پردازد و کلماتشان را ضبط می‌کند. او می‌گوید «به عنوان یک نویسنده هر کاری را که انجام داد‌ه‌اید می‌تواند به ابزار و یا الهام‌بخش نوشتنتان تبدیل شود. در این هشت سال گذشته من در حال نوشتن و یا آماده کردن خودم برای نوشتن بوده‌ام.»

مو یان، نویسنده سرشناس چینی است که به خاطر رئالیسم خیره‌کننده‌ای که قصه‌های مردمی با تاریخ حال را پیوند می‌زند نوبل ادبیات را در سال 2012 برنده شد. آثار مو یان به بیش از 10 زبان ترجمه و منتشر شده‌اند.

«باران در شبی بهاری»، «ذرت سرخ»، «جمهوری شراب» و «مرگ و زندگی در انتظار من» برخی از آثار اوست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها