پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
بازار کتاب ایتالیا در مسیر بهبودی

پس از زیان بزرگی که صنعت چاپ و نشر ایتالیا در طول همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شد، آمارهای جدید نشان از بهبودی اوضاع دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر - طبق جدیدترین آمار و ارقام از انجمن ناشران ایتالیا، بازار کتاب این کشور در مسیر بهبودی است. آمارها نشان می‌دهد که زیان درآمدهای سالانه تجارت کتاب طی چند ماه به نصف رسیده و از -۲۰٪ در ماه آوریل به -۱۱٪ در ماه جولای بهبود یافته است.
 
ریکاردو فرانکو لِوی، رئیس انجمن ناشران ایتالیا گفت: «داده‌هایی که امروز ارائه می‌دهیم نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از رونق صنعت کتاب دارد. بازار کتاب راهی برای بهبود اقتصاد کلی ایتالیا نشان می‌دهد.»
 
بازار کتاب ایتالیا در جولای ۲۰۱۹ ارزشی برابر ۶۰۰ میلیون یورو داشت اما در جولای ۲۰۲۰ این رقم با ۱۱٪ کاهش به ۵۳۳ میلیون یورو رسید. در ماه آوریل امسال نیز در مقایسه با همین زمان در سال گذشته ارزش بازار کتاب با کاهش ۲۰ درصدی روبه‌رو شد.
 
با بسته شدن کتابفروشی‌ها به مدت چند ماه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ صنعت چاپ و نشر ایتالیا بسیار متضرر شد. اواسط ماه آوریل علی‌رغم قرنطینه گسترده‌تر و باقی ماندن محدودیت‌های سفر، کتابفروشی‌ها با تایید ماهیت ضروری کتاب‌ها بازگشایی شدند.
 
توضیحی که توسط انجمن ناشران ایتالیا برای این بازگشت نسبی داده شده این است که ایتالیایی‌ها از اواسط ماه ژوئن به اندازه سال گذشته برای خرید به کتابفروشی‌ها مراجعه کرده‌اند و خرید آنلاین در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. درنتیجه بخشی از سرمایه از دست رفته ماه‌های گذشته جبران خواهد شد.
 
این یافته‌ها نشان می‌دهد که پس از ثبت ۷۰٪ فروش هفتگی کمتر بین ماه‌های مارس و آوریل، از اواسط ماه ژوئن کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاینی که در سرویس اطلاعات و داده‌های نیلسن ثبت شده‌اند (به استثنای آمازون) به فروشی برابر سال گذشته خود دست یافته‌اند و در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن نسبت به سال قبل ۲.۵٪ افزایش داشته‌اند. انجمن ناشران ایتالیا گفت: «اگر آمازون را هم اضافه کنیم، با وجود اینکه اطلاعات دقیقی از فروش هفته به هفته در دست نداریم، نتیجه ماه گذشته بسیار مثبت خواهد بود.»
 
این مطالعه علاوه بر بازگشت سوددهی به بازار کتاب نشان می‌دهد که سهم کتابفروشی‌ها و توزیع کتاب در مقیاس بزرگ طی چند ماه گذشته با افزایشی جزئی روبه‌رو بوده است. کتابفروشی‌های فیزیکی از ۵۲٪ فروش در ماه آوریل، در ماه جولای به فروش ۵۶ درصدی رسیده‌اند. در حالی که سهم بازار از فروشگاه‌های آنلاین از ۴۸٪ به ۴۴٪ کاهش یافته است.
 
انجمن ناشران ایتالیا گفت:‌ «طی ماه‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا کتابفروشی‌ها و توزیع کتاب‌ها در مقیاس بزرگ به روند بهبودی خود ادامه خواهند داد یا روند تقویت کانال‌های آنلاین که سال‌هاست در حال انجام است تسریع خواهد یافت.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها