سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تقاضای کمک ناشران بریتانیایی از دولت برای گذار از کرونا

آمار و ارقام سال گذشته نشان از فروش ۶.۳ میلیارد پوندی کتاب دارد که نسبت به سال ۲۰۱۵ بیست درصد افزایش داشته اما انجمن ناشران می‌گوید برای گذار از همه‌گیری کرونا نیاز به حمایت دولت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - بر اساس آمار جدید منتشرشده، فروش کتاب در بریتانیا در سال ۲۰۱۹ به مدد کتاب‌های صوتی و عناوین غیرداستانی رکورد زده، اما ناشران نسبت به تاثیر عظیم همه‌گیری ویروس کرونا بر صنعت نشر هشدار داده‌اند.
 
فروش کتاب در سال ۲۰۱۹ به ۶.۳ میلیارد پوند رسید؛ با ۴٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸، هنگامی که بعد از پنج سال فروش آن با کاهش روبه‌رو شد و ۲۰٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵. بر اساس آخرین آمار انجمن ناشران فروش کلی کتاب‌های چاپی در سال ۲۰۱۹ با ۳٪ افزایش به ۳.۵ میلیارد پوند و فروش کتاب‌های دیجیتال با ۳۹٪ افزایش دانلود کتاب‌های صوتی با ۴٪ افزایش به ۲.۸ میلیارد پوند رسیده است. فرمت‌های دیجیتال ۴۴٪ از بازار را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۵ با افزایش ۴۰‌ درصدی روبه‌رو بوده است.
 
با حضور آثار غیرداستانی و مرجع در میان پرفروش‌‌ترین‌ها نظیر کتاب آشپزی «کمی غذا»، «زنان نامرئیِ» کارولین کریادو پرز و «پسر، موش کور، روباه و اسب» از چارلی مکزی این بخش در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۲۳.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ بوده است.
 
دیوید شِلی، مدیر اجرایی انتشارات هچت می‌گوید: «در عصری که اغلب منابع غیرقابل اعتماد هستند، مردم برای به دست آوردن اطلاعات مورد اعتماد به‌طور فزاینده‌ای به دنبال کتاب‌ها هستند و میلی سیری‌ناپذیر به آثار غیرداستانی در تمامی قالب‌ها به چشم می‌خورد.»
 
رشد فروش آثار غیرداستانی در نقطه مقابل داستان قرار دارد. علی‌رغم انتشار رمان‌هایی که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، نظیر «وصیت‌ها»ی مارگارت آتوود، فروش این آثار در سال ۲۰۱۹ به ۵۸۲ میلیون پوند رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با کاهش ۵.۶ درصدی روبه‌رو بوده است.
 
استفان لوتینگا، مدیر اجرایی انجمن ناشران گفت: «پیش از همه‌گیری ویروس کرونا صنعت نشر در حال شکوفایی و ۲۰۱۹ قوی‌ترین سال در تاریخ صنعت نشر بود. این ارقام نشان‌دهنده نیاز و علاقه رو به پیشرفت مردم به کتاب است و داستان موفقیت پیش از کووید را بازگو می‌کند اما چالش‌های عمده‌ای را که ناشران در طول همه‌گیری با آن مواجه هستند نشان نمی‌دهد. با وجود این مشکلات می‌دانیم که بسیاری از مردم همچنان برای تسلی خاطر، روشنگری و سرگرمی به دنبال کتاب‌ها هستند.»
 
به دنبال بروز بحران کووید-۱۹، بسته شدن کتابفروشی‌ها به مدت بیش از دو ماه، تعویق انتشار کتاب‌ها و لغو سفارشات و تورهای نویسندگان، ناشران پیش‌بینی می‌کردند که با کاهش ۷۵ درصدی درآمد مواجه شوند. اگرچه بلومزبری، ناشر کتاب‌های هری پاتر روز سه‌شنبه از رشد ۲۸ درصدی فروش در چهار ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۰ خبر داد. پیش از این بلومزبری پیش‌بینی کرده بود که درآمد کتاب‌های چاپی‌اش به خاطر شیوع ویروس کرونا ۷۵‌٪ افت داشته باشد، اما در واقع با ۹٪ رشد روبه‌رو شد.
 
با وجود آنکه کتابفروشی‌ها پس از بازگشایی در ۱۵ ژوئن پیشرفت خوبی داشته‌اند، انجمن ناشران هشدار داده است که صنعت نشر برای اطمینان از بهبودی سریع و کامل به حمایت بیشتری از جانب دولت نیاز دارد. برخی از ناشران کوچک برای آنکه در بازار بمانند مجبور به سرمایه‌گذاری جمعی شده‌اند و برخی بعد از آنکه خود را در خطر تعطیلی دیدند تقاضای حمایت مالی فوری کرده‌اند.
 
انجمن ناشران اعلام کرد که بودجه اضطراری دولت انگلیس برای انجمن‌های هنری به تعدادی از مشاغل کمک کرده اما مشاغل کوچک ضربه بسیار سختی خورده‌اند، به‌ویژه اینکه بسیای از آنها قادر به استفاده از برنامه‌های حمایتی دولت نیستند. بیش از نیمی از اعضای انجمن ناشران به دلیل مقیاس کوچک فعالیت خود نتوانستند کارمندان‌شان را حفظ کنند.
 
لوتینگا گفت: «صنعت چاپ و نشر بریتانیا پیش از همه‌گیری کرونا می‌رفت که تا سال ۲۰۳۰ ارزشی برابر ۱۰ میلیارد پوند داشته باشد، اما حالا این اتفاق تنها در صورتی به واقعیت تبدیل می‌شود که دولت به‌ درستی از ما حمایت کند. این به معنی وجود بازاری عادلانه برای کتاب است –به‌ویژه حمایت از کتابفروشی‌ها و تامین بودجه مدارس و دانشگاه‌ها تا آنها بتوانند منابع آموزشی مورد نیاز برای یادگیری و تحصیل دانش‌آموزان از راه دور را خریداری کنند.»
 
در حالی که فروش آنلاین در طول همه‌گیری به‌طرز فوق‌العاده‌ای مفید و منبع اصلی درآمد ناشران بوده، لوتینگا هشدار داده که «ما نمی‌توانیم شرایطی را ادامه دهیم که ذی‌نفع اصلی قرنطینه در آن یک غول فناوری بزرگ باشد.» گزارش شده که در ماه آوریل مشتریان آمازون تقریبا ۱۱ هزار دلار در ثانیه از این سایت خرید کرده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها