یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
تلاش دیجیتال مهمانان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت

کتاب‌هایی از اسپانیا و ایتالیا عنوان پلتفرم یا وب‌سایت‌هایی است که برای آمادگی بیشتر ناشران این کشورها در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و دیگر عرصه‌های جهانی راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، اتحادیه ناشران اسپانیا که در این کشور با عنوان فدراسیون ناشران شناخته می‌شود با همکاری وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا سایت و پلتفرمی دیجیتالی برای حمایت از ناشران و معرفی کتاب‌های اسپانیایی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال راه‌اندازی کرده‌اند.
 
نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال به دو صورت فیزیکی و مجازی برگزار خواهد شد و اسپانیا که به عنوان مهمان افتخاری این نمایشگاه در سال 2022 معرفی شده است، قصد دارد از هم اکنون کتاب‌های خود را در عرصه بین‌المللی معرفی کند. این پلتفرم دیجیتال با عنوان «کتاب‌هایی از اسپانیا» نامگذاری شده است و قرار است زمینه‌ای برای گسترش فرهنگ و ادبیات اسپانیا در سراسر جهان فراهم کند.
 

پلتفرم مذکور (iprlicense.com) در اصل تلاشی از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا و فدراسیون ناشران این کشور برای آمادگی بیشتر ناشران و نویسندگان این کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دو سال دیگر است که اسپانیا قرار است با عنوان مهمان افتخاری در آلمان حضور داشته باشد.
 
چندی پیش ناشران اسپانیایی با راه‌اندازی کمپینی در سطح کشور سعی در زنده نگه داشتن کتابفروشی‌ها و فعالیت آنها در ایام شیوع کرونا شدند. آنها هشتگی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان همه چیز با کتابفروشی آغاز می‌شود ایجاد کردند و از دولت و مردم خواستند که در ایام قرنطینه کتابفروشی‌ها را فراموش نکنند.
 
ناشران اسپانیایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم و مقامات دولتی درخواست‌های خود را در چند جمله خلاصه کردند: حمایت از خرید کتاب برای تقویت کتابخانه‌ها، ایجاد برنامه‌ای تضمینی برای تبلیغ کتاب در بین شهروندان، کمک به ناشران اسپانیایی برای فروش کتاب در خارج از کشور و برنامه حمایت از کتاب‌های درسی.
 
حالا وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا با همکاری 97 ناشر این کشور پلتفرم کتاب‌هایی از اسپانیا را راه‌اندازی کرده و سعی دارند زمینه بیشتری برای رونق کتاب‌های به زبان اسپانیایی در کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کنند.
 
«ماریا خوزه گالوز» رئیس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا درباره راه‌اندازی این پلتفرم می‌گوید: معرفی کتاب‌های اسپانیایی زبان به کشورهای دیگر هدف اصلی این پلتفرم است ولی بیشتر از آن قصد داریم این کتاب‌ها را در فضای مجازی بیشتر گسترش دهیم. تقویت ادبیات و قدرت و خلاقیت زبان اسپانیایی هدف اصلی ماست.
 
وی گفت: در شرایط کنونی که ویروس کرونا همه جهان را درگیر کرده است سعی داریم با این پلتفرم کتاب‌های اسپانیایی را در اختیار افراد قرار دهیم و بتوانیم به ناشران اسپانیایی زبان در جهت حفظ شغل و حیات خود کمک کنیم. به نظر می‌رسد سال‌های آینده برای ناشران اسپانیایی روشن خواهد بود.
 
«میگوئل باررو» رئیس فدراسیون ناشران اسپانیا هم اظهار امیدواری کرد که راه‌اندازی این وب‌سایت بتواند تا حدی به ناشران و نویسندگان اسپانیایی برای معرفی آثار خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت کمک کند.
 
«الویرا مارکو» مدیر غرفه اسپانیا در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز درباره این اتفاق صحبت کرد و گفت: از طریق این سایت ناشران اسپانیایی بیشتر از گذشته قادر به همکاری با خارجی‌ها و به خصوص نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهند شد. امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت بخشی به صورت دیجیتال برگزار خواهد شد و این فرصت خوبی است که فعالیت و موفقیت این پلتفرم به آزمایش گذاشته شود.
 
وزارت فرهنگ اسپانیا برای تقویت فعالیت این سایت و ترجمه کتاب‌های مختلف به زبان‌های اسپانیایی توسط ناشران این کشور هزینه‌ای معادل 400هزار یورو اختصاص داده است.
 
پیش از این اسپانیا، وزارت فرهنگ ایتالیا نیز پروژه‌ای مشابه با عنوان کتاب‌هایی از ایتالیا شروع کرده بود که با هدف تقویت ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. ایتالیا مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال 2023 است و وزارت فرهنگ این کشور قصد دارد از همین حالا آمادگی ناشرانش را برای حضور در نمایشگاه تقویت کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها