چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
مزیت های نشر کتاب به صورت الکترونیک/صحبت‌های خبرنگار آمریکایی

بر اساس تجربیات بسیاری از نویسندگان خودنشر و فعالان تولید کتاب‌های الکترونیک به طور کلی می‌توان پنج مزیت برای انتشار کتاب به صورت دیجیتال عنوان کرد .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، نخستين بار شرکت آمازون سرویس انتشار مستقیمش را در سال 2017 برای ارتباط مستقیم نویسندگان با مخاطبان راه‌اندازی کرد و تا امروز این سرویس به یکی از موفق‌ترین رسانه‌های محبوب نویسندگان تبدیل شده است.
 
هرچند هنوز بسیاری از نویسندگان مشهور از پیوستن به این سرویس خودداری می‌کنند ولی به نظر می‌رسد اولین و شاید تنها راه برای ارتباط نویسندگان تازه‌کار با مخاطبانشان باشد. سرویس انتشار مستقیم کیندل  (KDP)  در عصر دیجیتال بهترین راه برای نویسنده شدن است ولی باید یک سری استانداردهای مربوط به آن رعایت شود.
 
مایمی فاکس خبرنگار و نویسنده روزنامه نیویورک تایمز خودش یک دو جین کتاب درباره موضوعات مختلف منتشر کرده است که هیچ کدام آنها در این سرویس نیستند ولی اعتقاد دارد بهترین راه برای خودنشری نویسندگان تازه‌کار و انتخاب شغل نویسندگی برای استعدادهای جوان است. فاکس سال‌ها برای ناشران مختلف به عنوان نویسنده سایه کار کرده است و حتی کتاب‌هایش از سوی انتشارات دانشگاه استنفورد نیز چاپ شده‌اند ولی خودش علاقه خاصی به سرویس خودنشر آمازون دارد و می‌گوید در این سرویس موفقیت کتاب شما بر اساس نظر مستقیم مخاطب تعیین می‌شود.
 
فاکس اعتقاد دارد آینده چاپ و نشر کتاب متعلق به سرویس‌های خودنشری مشابه شرکت آمازون است چون دیگر هیچ نویسنده‌ای مجبور نیست برای چاپ کتابش نامش را صرف نظر کند و برای ناشران امتیاز قائل شود. در راهکارهایی که وی برای نویسندگان تازه‌کار پیشنهاد می‌کند ارتباط مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد که موجب می‌شود یک نویسنده با استعداد از همان روزهای اول کارش با مخاطب آثارش آشنا شود. وی پیشنهاد می‌کند نویسندگان تازه‌کار به جای چانه زنی با ناشران و متقاعد کردن آنها از اینگونه سرویس‌ها برای شروع کار خود استفاده کنند و حتی می‌توانند در تمام طول عمر شغلی خود به صورت خودنشری فعالیت کنند.
 
پنی راید یکی از نویسندگان موفق حال حاضر سرویس خودنشر کیندل در خاطراتش می‌گوید اولین بار رمانم را برای چاپ پیش ناشری برده بودم ولی او از چاپ کتابم خودداری کرد ولی وقتی آن را در سرویس کیندل منتشر کردم با استقبال زیادی روبرو شد. راید رمان‌های متعددی در ژانر عاشقانه برای سرویس کیندل نوشته است و اعتقاد دارد هرچند نویسندگان می‌توانند هر مطلبی در اینجا منتشر کنند ولی نباید کیفیت را فدای نتایج زودگذر کرد. وی به نویسندگان توصیه می‌کند همیشه در انتشار نوشته‌هایشان در اینگونه سرویس‌ها وسواس بیشتری از ناشران داشته باشند. درست است که اینجا هزینه‌ای برای انتشار گرفته نمی‌شود ولی کیفیت ماندگاری شما را نزد مخاطب تضمین خواهد کرد.
 
بر اساس تجربیات بسیاری از نویسندگان خودنشر و فعالان تولید کتاب‌های الکترونیک به طور کلی می‌توان پنج مزیت برای انتشار کتاب به صورت دیجیتال عنوان کرد که می‌توان طبق زیر نوشت:
 
1. نشر کتاب به صورت الکترونیک بسیار ساده و آسان است و با وجود تکنولوژی و دستگاه‌های در دسترس نیاز به مراحل سخت و پرچالش چاپ کتاب به صورت سنتی ندارد. نویسنده‌های خودنشر این روزها با فشردن یک دکمه کتاب و مطالب خود به طور مستقیم برای مخاطبان منتشر می‌کنند و حتی نظرات آنها را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند. حتی امروزه دستگاه‌های کتاب‌خوان کیندل، کوبو، و نوک ابزارهای مستقیم نشر کتاب دارند که تجارت موفقی در بازار کتاب آنلاین شده است.
 
2. چاپ کتاب به صورت الکترونیک به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به طور مستقیم روی بازاریابی و مراحل فروش آن نظارت مستقیم داشته باشید. نویسندگان خودشان می‌توانند تیم بازاریابی شخصی خود را داشته باشند و نیازی به وجود واسطه‌ها نیست.
 
3. انتشار کتاب به صورت الکترونیک با وجود ابزارهای کنونی نسبت به کتاب‌های چاپی بسیار ارزان‌قیمت است و حتی بسیاری از نویسندگان حرفه‌ای و قدیمی نیز برای سود بیشتر به این نوع چاپ روی آورده‌اند.  
 
4. دسترسی سریع خوانندگان به انبوهی از کتاب‌ها شاید یکی از مهمترین ویژگی‌های چاپ کتاب به صورت الکترونیک است. این روزها کتابخانه آنلاین شرکت‌های تولیدکننده کتاب‌های الکترونیک به شما اجازه می‌دهد که تنها دستگاه کتابخوان الکترونیک خود را همراه داشته باشید و به هزاران کتاب آنلاین دسترسی داشته باشید.
 
5. یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی کتاب الکترونیک حفاظت و نگهداری ساده آن در طول زمان است که باعث ایجاد پروژه‌های میلیونی شرکت‌های بزرگ برای دیجیتالی کردن کتاب‌های قدیمی شده است. کتابخانه‌های معتبر در جهان میلیون‌ها دلار برای الکترونیکی کردن اسناد و کتاب‌های ارزشمند خود هزینه‌ می‌کنند. ویژگی دیگر این روش آسیب کمتر به محیط زیست و درختان است که موجب شده انتشار کتاب الکترونیک طرفداران بسیاری هم در بین دوستداران طبیعت پیدا کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها